Utvärderingskommentarer för FMAA05 Endimensionell Analys
Utvärderingkommentarer för C
Kursen har bra innehåll och är viktig men många studenter uppfattar den som utmanande. Arbetsbelastningen är för många hög och det är bland annat därför den uppfattas som extra svår. Ett stort problem är att det är få studenter på övningarna och det räknas för lite utanför dessa. Många hamnar efter i övningarna och tycker därför inte föreläsningarna ger någonting eftersom de har hunnit förstå tidigare avsnitt. Ett annat problem som vi diskuterade på mötet är att studenterna skräms upp i början genom att kursen sägs vara riktigt svår och ger därför nästan upp när de fastnar. Ett förslag är att LTH istället borde betona att det krävs mycket jobb för att klara den, men att det inte är en omöjlighet. Vi är även positiva till förslaget till nya typer av övningar eftersom det troligen skulle få fler att vilja ligga i fas och räkna mer.
Skrivet av:
Hedda Klintskog
Tove Sölve
Utvärderingkommentarer för D
Endimensionell är notoriskt känd för att vara en svår kurs att klara av. Materialet, om än så relevant till programmet, har svåra abstraktionsnivåer och ett brett krav på basal fakta som exempelvis additionsformler för de trigonometriska funktionerna. Utöver den stora teori mängden förväntas studenterna, som är vana med gymnasiematematik, börja skriva bevis med en praxis som inte är uppenbar. Dessa kunskaper kräver tid och det är kanske just det som är en förbättringsmöjlighet. Fler föreläsningar så att tempot dras ner lite samt någon morot så att fler går på övningstillfällena. Kanske att LTH introducerar fler små delmoment som ger högskolepoäng där dessa moment har tentaliknande uppgifter. På sådant vis får studenterna träning i att skriva tenta uppgifter (och får feedback på deras skrivande) samt möjligheten att plocka poäng under tiden och inte enbart vid två tillfällen. I sammanfattningen av arbetsrapporten för FMAA05 (D-programmet) är det just “Lämplig arbetsbelastning” som fått lägst resultat rent kvalitativt, och således där LTH borde fokusera sina krafter. En sak som var positiv var seminarietillfällena. De gav studenter som strävar efter de högre betygen möjligheten att utveckla sina färdigheter till fullo. Vi hoppas dessa förslag kan förbättra kursen inför nästa år när kursen ges.
Skrivet av:
Filip Petrik
Oliver Persson
|