SnabbsökningX

Avancerad sökning

Utvärderingskommentarer för FAFF25 Fysik

Utvärderingkommentarer för C

Skrivet av:

Utvärderingkommentarer för D

Projekt-delen:
- Projektens inriktningar anses orelevanta för utbildningen, speciellt klimatfysik.

Studenterna önskar att projekternas ämnesområde rör sig mer åt datatekniken. Nuvarande projekt anses totalt frånkopplade från utbildningens syfte.

- En stor del av studenterna ansåg att de muntliga presentationerna av projektet var undermåliga. Innehållsmässigt så var presentationerna väldigt lika varandra, ibland nästintill kopior. Dessutom så var det inga som helst prestationskrav: Det räckte med att
man stod stilla och läste innantill från ett papper under hela presentationen för att klara
av den. Däremot var det vissa grupper som gjorde exemplariska presentationer. Denna
spridning i kvalitet antyder på att studenternas engagemang speglar deras prestation. Detta
speglar i sin tur att det finns en akademisk värdegrund som inte nått ut till alla, i samma
grad. Därav anser många studenter att vissa obligatoriska krav ska införas på hur den
muntliga presentationen skall hållas, istället för en handfull direktiv; Det var många
grupper som inte fick direktiv rörande hur en presentation skall hållas, men även dem som
fick det klarade sig utan att följa dessa direktiv. Studenter tappar respekt för en kurs där man blir tillsagd att följa ett visst direktiv för att klara ett moment, men där ett godkänt kan uppnås även om man ignorerar detta direktiv.

Termodynamik-delen:
- En enkel och intuitiv kurs som fyller sitt syfte i att introducera termodynamiken. Dock så uppfattar de mer ambitiösa eleverna kursen som alldeles för lätt att klara av. Som den introducerande kursen för hela fysikkursen/FAFF25 bör kursen dock satsa mer på att förklara syftet med kursen. Flera studenter uppfattar termodynamiken (samt övriga delkurser) som orelevant och många anser att de inte behöver, för deras utbildning, läsa den här kursen.

Så, mer tid bör åsättas att förklara och motivera syftet bakom kursen/kurserna. Betona relevansen.

Fotonik-delen:
- Geometrisk optik-labben samt diffraktion-labben (Lab 1 & 2) uppskattades väl, då innehållet i labbarna var starkt kopplade till det som gicks igenom på föreläsningarna. Det var därav lätt att sätta sig in i momenten och lösa uppgifterna. Fiberoptiklabben (Lab 3) uppskattades mycket mindre då den bestod av ointuitiva handledningar. Det praktiska momentet i fiberoptiklabben var givande, men labben gav ingen vidare förståelse för ämnet då man var tvungen att fråga om hjälp eller gissa för det mesta.

- Svårighetsgraden på de två första kursmomenten ("Geometrisk Optik" samt "Ljusets böjning & interferens") ansågs behaglig. Föreläsningarna och övningarna gav tillräcklig förståelse och en röd tråd hölls mellan föreläsningarna. Fiberoptiksdelen var svårare "att ta på", speciellt avsnittet om lasrar;Även om teorin (matematiken/formlerna) är ganska rättfram, så innehar den väldigt många främmande och ointuitiva koncept som bör förklaras noggrannare om en djupare förståelse kring ämnet skall uppnås.

- Seminarierna var givande, dock så bör lösningsförslag till dessa läggas upp på hemsidan.

Även om seminarieuppgifterna var likartade de som fanns i boken, så gav inte bokens facit lika tydliga och strukturella lösningar som de som gavs på seminarierna.

Övrigt:
-Programledningen skall se över om det går att införa nya och/eller annorlunda projekt, som blidkar studenterna intresseområden. Dessutom skall diskussioner inledas rörande att flytta kursen till årskurs 1 eller 2.

Skrivet av:
Lars "Mezz" Gustafson
Alexander "Theo, TL;DR" Pieta Theofanous

Kurslistor

Utvärdering

Kurser att utvärdera

Listor

Kurskoder
Kursansvariga

Utskriftsvariant Ändrad 2011-02-22 kl 13.58 ©Datatekniksektionen TLTH dwww[kanelbulle]dsek.se Lägg till i snabblänkar