Utvärderingskommentarer för ETS170 Kravhantering
Utvärderingkommentarer för C
Skrivet av:
Utvärderingkommentarer för D
Många studenter tyckte att ämnet är både intressant och relevant för utbildningen. Föreläsaren fick också beröm för undervisningen. I kursen ges mer feedback i de flesta kurser, t.ex. i samband med projektet, övningarna samt inlämningen av tenta-uppgiftsförslag.
Projektet var mycket uppskattat bland studenterna. Kravhantering är ett ämne där man behöver göra flera bedömingar och avvägningar som kräver övning. Det finns en utmaning i att välja rätt teknik för elicitering (kravinsamling), att prioritera vilka krav som är de viktiga och hur man specificerar dem så att de är entydigt formulerade samt slutligen att validera kraven. Projektet gav en nyttig möjlighet att tillämpa teorin och att komma till många värdefulla insikter. Flera studenter tyckte dock att man hade behövt hinna läsa mer teori innan
man satte igång med projektet för att kunna göra bättre val. Detta är tyvärr inte möjligt såvida inte kursen ges över två läsperioder.
Kursledaren tror skulle medföra att färre studenter skulle läsa kursen, men kommer att ta upp frågan med studenterna vid nästa kurstillfälle.
Tentan upplevdes av många som för omfattande. En del av tentan examinerade samma saker som projektet och kursledaren tänker ta bort denna del från tentamen och istället betygsätta projektet. Studenterna röstade med en majoritet för graderade betyg på projektet.
Kursledaren var i början av kursen mycket tydlig med att klargöra kunskapsmål, färdighetsmål och attitydmål för kursen. Ändå har frågan tydliga mål endast fått +7. Detta kan ha att göra med otydliga instruktioner för ensklilda moment i kursen.
Arbetsbelastningen fick starkt negativa siffror. Kursledaren är medveten om detta men anser att han redan har minskat arbetsbelastningen avsevärt från föregående kurstillfälle. Kursrepresentanterna tycker att kursinnehållet dock inte bör skäras ner utan kursen istället borde utökas med en poäng. Kursledaren är tveksam till detta men vi föreslår att frågan utreds för intresse bland studenterna samt ekonomiska möjligheter för institutionen.
Skrivet av:
Hans Gylling
|