1. Studiefrämjande information
Här nedan finner du info om var du kan skaffa kurslitteratur inför kommande läsperiod samt info om en kommande workshop om studieteknik.
Tentaplugga.nu - en tjänst skapad av studenter vid Lunds universitet
TentaPlugga förmedlar kunskapsöverföring mellan studenter och lärare via en webbplattform. Tjänsten erbjuder studenter möjligheten att handla och försälja kurslitteratur, skapa kontakt med lärare samt delta på förberedande föreläsningar inför tentamen. Tjänsten ser till att studenter får förmånliga hjälpmedel under sin studietid till ett överkomligt pris.
[The domain name tentaplugga.nu is for sale | Undeveloped]
Brain Gain - workshop i studieteknik måndagen den 27 januari kl 13-15 (för C1 && D1) i kårhusets gasquesal
Workshopen kommer att gå ut på att övningsassistenter delar med sig av sin erfarenhet kring hur man studerar (sker i mindre grupper). Övningsassistenterna är äldre studenter som har pluggat ett tag och skapat egna rutiner för att kunna bidra med framgångsrika tips hur man når resultat i studierna. Föreläsare kommer vara Torgny Roxå och han kommer prata studieplanering, studieteknik samt vilka strategier man kan ha när man pluggar.
Bokhyllan.lu - en tjänst skapad av D-studenter
Har du möjligtvis en hög kursböcker som ligger och skräpar eller är du i behov av begagnade böcker? Ta då en titt på
[Bokhyllan.lu] där du snabbt och enkelt kan köpa och sälja begagnad kurslitteratur till bra priser. Så skutta över dit och var inte rädd för att ge lite feedback om du har förslag på förbättringar!
Vårterminens studierådsmöten
På studierådsmötena så närvarar studenter i alla åldrar och årskurser. Dessa studenter bidrar med tips och tricks inför och under studierna. Ber du de snällt så får du köpa deras kurslitteratur!
2. PLD:s arbetsgrupper
Nedan finns en kort beskrivning av de aktuella arbetsgrupperna som ser över kvalitén på utbildningen. Vill du ingå i arbetsgrupperna eller få mer info om dem? Kontakta då SRD-ordförande (
srdordforandedsek.lth.se )
UKÄ-arbetsgrupp
Under hösten så kom UKÄ:s utvärdering och den visade att D-programmet har stora brister i utbildningen. Programledningen för D (PLD) startade direkt efteråt en arbetsgrupp som skulle se över hur nuvarande utbildningsmoment kan utökas och förbättras. Arbetsgruppen utgår ifrån examensarbetena utfärdade av datavetenskapliga institutionen. Studentrepresentanter i denna arbetsgrupp är Carolina Sartorius (
Carolina "Lina, Ginny, Sangriahesten" Sartorius) samt Ella Eriksson (
Ella Eriksson).
Brister som hittils identifierats:
Det finns ingen kurs i akademiska arbetsätt/metoder i grundblocket. Detta ingår inte heller som uttalat moment i någon kurs.
Bristande ansvarstagande för skrivprocessen. Studenterna skriver idag ett antal rapporter under utbildningen. I flera kurser finns tydliga instruktioner på struktur och språk, men återkopplingen till studenterna är bristfällig. Rapporter godkänns även om de inte uppfyller formella kraven enligt checklikstor i instruktionerna.
Vissa av uppgifterna som ligger till grund för examensarbete var/är för enkla. Brister i rutiner för att acceptera examensuppgifger finns.
Studenter anser att endast ett programmeringsspråk i grundblocket är som begränsande
.
Ingenjörsprocess-arbetsgrupp
Samtliga av Ingenjörsprocesskurserna har under de senaste åren fått väldigt negativ kritik. Väldigt många studenter anser att koncepten som lärs ut är viktiga men kursernas utförande är extremt bristfälliga. För att öka kvalitén på kurserna så har PLD inrättat en arbetsgrupp där studenter och nya kursansvariga för kurserna ska gå igenom hur kurserna kan förbättras. Arbetsgruppen startar upp nästkommande termin.
3. SrKår - utbildningsbevakning på kårnivå
Här nedan listas alla projekt som Teknologkåren drar i, eller kommer att dra i framöver som är utbildningsinriktade. Har du input eller förslag, eller vill du rentutav sitta med i arbetsgrupperna? Hör då av dig till SRD-ordförande eller TLTH:s VKO med utbildningsansvar Daniel Lundell (vkou@tlth.se).
CEQ-specilaiseringar
Det finns idag inget bra sätt att utvärdera de kurser som ges i specialiseringarna. Institutionerna är inte heller alltid duktiga på att utvärdera de kurser som ges. För att förbättra kvalitén på de valfria kurserna så inrättas en arbetsgrupp som kommer att främst, men inte endast, jobba med följande frågor:
Hur ökar man svarsfrekvensen på CEQ?
Hur får man lärare på LTH att ta till sig kritiken och förbättra sina kurser genom CEQ?
Hjälpmedel i lokaler
Alla lokaler idag är inte anpassade för människor med särskilda behov. Det är ett problem för en del studenter. Problematiken behöver inte nödvändigtvis begränsas till lokaler (införande av hörslingor) utan kan vara så simpla saker som att alla föreläsare ska lägga ut föreläsningsanteckningar på nätet eller erbjuda papperskopior av dessa. En arbetsgrupp ska inrättas som kommer att utreda hur många lokaler som är anpassade för särskilda behov. Denna grupp skall även se över hur man kan underlätta inlärning för den gemene studenten.
Främja pedagogik
De lärare som undervisar på LTH är inte bara lärare utan även professorer. Det betyder att pedagogiken inte alltid är av yttersta vikt. Därför måste man hitta andra vägar för personal att utveckla sin pedagogik. Har du möjligtvis erfarenhet från andra universitet eller fått inspiration från vissa lärare?
Engelska kurser
I kursplanen för varje kurs finns det definerat vilket språk en kurs skall ges på. Dock så ges inte de kurser som erbjuder engelska som utlärningsspråk på engelska. Detta är ett problem för bland annat de internationella studenterna. Det är även en fråga om hur internationell utbildningen bör vara för studenterna - främjar det utbytesstudier? Arbetsgruppen som inrättas kommer att undersöka om LTHs studenter vill ha mer eller mindre engelska i sin undervisning. De kommer även att titta på hur många kurser som faktiskt ges på engelska.
Etiska frågeställningar
Varför får inte LTHs studenter lära sig att det är fel att skapa virus - digitala eller biologiska? De etiska frågeställningarna saknas ofta i utbildningarna på LTH. Hur kan man få in dessa i utbildningen. Det är uppdraget för den här gruppen.
Säkra allmänna ingenjörsfärdigheter
Många av de kurser som skall träna allmänna ingenjörsfärdigheterna får ofta negativa utvärderingar. Vad beror detta på? Hur ska man få LTH att utveckla dessa? Det är vad denna gruppen kommer jobba med. Så med andra ord kommer den här arbetsgruppen att vara i nära kontakt med D-programmets interna arbetsgrupp för Ingenjörsprocesskurserna.
4. LTHs nedskärningar leder till att valfria kurser ur C- och D-programmets kursutbud kommer att läggas ner
Detta avsnitt innehåller väldigt mycket information. Tanken är att följande avsnitt skall sammanfatta den pågående situationen samt besvara frågeställningar som du kan ha. Om det är något som är otydligt eller en fråga som ej besvaras är det, som alltid, välkommet att maila srdordforande@dsek.lth.se.
Utbildningsnämnd A, förkortat UNA, har tillsammans med övriga utbildningsnämnder på LTH fått i uppdrag av LTH:s styrelse att göra nedskärningar. UNA består av Programledningarna för C, D, E, BME samt D-ing och E-ing (högskoleingenjörer i helsingborg).
Uppdraget består av att lägga ner valfria kurser. Med valfria kurser så menas kurser som inte ingår i obligatoriet. Alltså kommer kurser som ingår i årskurs 1-3 ej att läggas ner.
Kurserna som kan tas bort ingår således i någon/några utav D-programmets specialiseringar. Exakt vilka kurser som ska läggas ner är inte bestämt än. UNA ska lägga ner 20 kurser vilket kommer resultera i följande (Preliminära siffror):
Datavetenskap (CS) lägger ner 5 kurser - (Kurser som oftast har kurskod EDAxxx)
EIT lägger ner 10 kurser - (Kurser som oftast har kurskod EITxxx eller ETIxxx)
Elektrisk mätteknik lägger ner 5 kurser - (Kurser som oftast har kurskod EEMxxx)
Vad pågår nu och vad kommer att hända framöver?
Från och med just nu till den 15 januari så utförs informella intervjuer med kursansvariga och institutionsmedlemmar rörande vilka kurser som bör prioriteras samt vilka kurser vars nerläggning har minst negativa konsekvenser för utbildningens kvalité.
Den 15 januari så kommer programledningarna och institutionerna att skapa listor innehållandes på de kurser som respektive parter anser har störst/minst inverkan på utbildningskvalitén om de läggs ner.
PLD och dess studentrepresentanter skall rangordna kurserna som datavetenskap ger. När samtliga programledningars och institutioners listor är inskickade till utbildningsnämnden så är förhoppningen att det råder konsenus över vilka kurser som ska eller kan läggas ner. Därefter så förs diskussioner och dialoger för att säkerhetställa att nedläggningarna är gångbara. Den 10:e februari så görs det slutgiltiga beslutet på ett UNA-möte.
Hur berör detta dig som påbörjat eller skall snart påbörja en specialisering?
Eftersom en hel del av de valfria kurserna i både C- och D-programmet ges av antingen CS eller EIT så finns det en risk att de kurser just du vill läsa försvinner. Det är LTHs högst styrande organ som kommit med ordern och det finns i skrivande stund inga alternativa lösningar.
Vad gör studierådet och dess studentrepresentanter i ledningar och nämnder?
SRD utför informella/spontana intervjuer med studenter som läser valfria kurser för att se över vilka kurser som bidrar minst till utbildningen. Vi samlar in åsikter om kurserna som läses och ser över CEQ-resultaten för dessa kurser. Vi gör vår egna bedömning rörande vilka kurser som bör läggas ner. Vi bidrar med andra ord med "studentperspektivet"
Studentrepresentanter i PLD:
Alexander Pieta Theofanous (
Alexander "Theo, TL;DR" Pieta Theofanous)
Filippa de Laval (
Filippa "Fyllerippa" De laval)
Daniel Lundell (
Daniel Lundell)
Studentrepresentanter i UNA:
Alexander Pieta Theofanous (
Alexander "Theo, TL;DR" Pieta Theofanous)
Jens Elofsson (adi09jel)
Vilka kurser är i riskzonen för att läggas ner?
Kurser som matchar följande kriterier är i riskzonen:
Kursens innehåll överlappar mycket med övriga kurser.
Kursens innehåll är för trivialt för att klassas som en specialisering inom ett ämnesområde.
CEQ-resultaten för kursen är negativa (Studenter uppfattar kursen som dålig)
Kursens innehåll/ämnesområde är för brett eller spretigt för att klassas som en specialiseringskurs.
Kunskaperna som kursen förmedlar är relativt oattraktiva på arbetsmarknaden.
Forskningsområdet som kursen behandlar är relativt oetablerat på universitetet.
Nerläggning av kursen bidrar ej till att utöka de brister som UKÄ:s utvärdering av programmet belyser.
Vad kan DU göra?
Det är få kurser som matchar ovanstående kriterier. Institutionerna ger många kurser som både ger spets och bredd i utbildningen, men likväl skall några av kurserna försvinna. För att förenkla processen och göra så få studenter som möjligt besvikna så behöver SRD och PLD input från studenter. Du som läst många specialiseringskurser (eller är alumn) bör komma med input - vilka kurser är sämre? Vilka är bättre?
Varför sker dessa nedskärningar?
Ända sedan LTH tog sig an Bologna-modellen så har LTH:s budget visat minus. Innan Bologna-processen blev etablerad, dvs innan 2007, så var en civilingenjörsutbildning 4.5 år istället för som det är nu - 5 år. Detta innebär att varje student på LTH läser 30 hp mer än vanligt. Dock så har bidraget från staten varit detsamma som förut. LTH har tidigare genomdrivit besparingsåtgärder för att tackla denna problematik men som ej lett till den avkastning som var förväntat.
Finns det kryphål för att undvika att de kurser jag tänkt läsa läggs ner?
Kortsiktigt: ja. Långsiktigt: nej. Det har skett tidigare att kurser såsom "Digitala projekt" och "Analoga projekt" slagits ihop till den nuvarande kursen "Digitala och Analoga projekt", som exempel. Dessutom har många "strökurser" som gav få poäng lagits ner. Detta innebär att i skrivande stund så finns det få kurser kvar som man kan slå ihop. Även om man kan göra "fullösningar" och slå ihop kurser så kommer detta inte att lösa problemet i lång sikt. Personalresurserna kvarstår - de höga utgifterna kvarstår - trots att kursutbudet är mycket mindre.
Hur undviker vi att "rätt" kurs lägg ner?
Eftersom varje kursansvarig, föreläsare, student, programledning, rektor - ja, varenda berörd part - har sin egna åsikt så får man ta ett slags medelvärde av åsikterna. Studenteras åsikt spelar i detta fall en väldigt stor roll. Genom att se över CEQ-resultaten är det mycket enklare att göra "rätt" bedömning. Så, som sagts förut, fyll i era CEQ-enkäter och ge konstruktiv feedback. Det är dock aldrig för sent att komma med input - det välkomnas av SRD med öppna famnar. Maila någon i SRD (
[Aktiva i studierådet] ) eller ta tag i oss då vi strövar runt i iDét.
Sammanfattningsvis: Kurser kommer att läggas ner. Exakt vilka är ej säkert i skrivande stund. Kom med feedback rörande de specialiseringskurser du anser bör försvinna och/eller vara kvar. Kom ihåg att motivera ditt förslag!
5.Notiser
Nya läsårsindelningen
Den nya läsårsindelningen finns på
[Sidan ej funnen]. I slutet av pdf-dokumentet så är läsårsmomenten uppradade i kronologisk ordning.
Rättighetslistan
Rättighetslistan är den listan som definerar vilka rättigheter studenten har gentemot Universitet/LTH. Finns på
http://www.lu.se/..les/rattighetslistan2013_0.pdf
Avslutade kurser
Nu är det jullov vilket innebär att man har lite mer tid över än vanligt. Utnyttja tiden genom att fylla i era CEQ-enkäter. Har ni några specifika åsikter om en kurs så kan ni alltid vända de till antingen studierådet eller kursombuden (
[Kursombud] )
Studierådets verksamhet VT14
Saker som sker under vårterminen:
Studierådsmöten varannan onsdag (udda läsveckor)
Storting med LTHs kuratorer
Kaffejippon
Programmerings- och mattestugor
Funktionärskickoff/Funktionärstack
Studentföreläsning om CEQ och utbildningsbevakning
... och mycket mer!
God jul och gott nytt år