SnabbsökningX

Avancerad sökning

Blogg

Permalänk Ett varv till.
Nytt år och nya tider. Gammal skåpmat i ny förpackning.

När jag gick på som SRD-ordförande så var jag helt säker på att saker och ting skulle förbättras. I mina dagdrömmar så var jag den som slog så hårt mot etablissemanget att sprickorna, som tidigare studierådsordförande skapat, brast. Luftslottet skulle äntligen förångas och ge utrymme för nyskapande och finslipande.

In med det nya, ut med det gamla.

Efter ett tag, när man blivit varm i kläderna, så tar man en paus. Backar undan från slagfältet och överblickar det. Först då så märker man det som man tidigare förbisett.

Man märker att detta missfoster till struktur som LTH fött och bevarar finns för en anledning. Det grundar sig i problem som uppstått för evigheter sen, som totalt ignorerats och som nu växt till sig.

Komplexa problem vars reella värde varit lågt och konstant, men som sakta men säkert gått bananas längs imaginäraxeln. Vad hände egentligen? Hur in i helvete kunde detta ske?

Om man googlar vilka som sitter i LTHs styrelse och övriga högt beslutande organ så ser man att deras namn ofta inleds med en titel såsom "Doktor" och "Professor".

Laddade titlar. Högt uppsatta människor. Bara de smartaste, driftigaste och kvalificerade tar sig så långt upp i näringskedjan.

Hur kommer det sig då att de helt glömt bort oss längre ner i näringskedjan? De som en gång var som vi - de som har eller har haft förstahandsinsikt i vad vi idag går igenom. Har de övergett oss? Har de övergett sina egna ideal? Eller är dagens generation studenter unika - är våra problem otänkbart unika att vi helt enkelt, återigen, får vänta och se på vilka lösningar som inrättas?

Eller är det gammal skåpmat i ny förpackning? Jag vet inte! Fördelen med att vara studierådsordförande, insatt och nyfiken är att man lär sig väldigt mycket. Men de frågor som ännu inte besvarats är minst lika mystiska idag som igår. För att inte tala om alla nya frågor...

Det blir en röra i ens huvud. Man har många bra idéer och många bra lösningar. Varför kan de inte inrättas? Varför lyssnar ingen? Varför händer inget?

Jo, det är så att problemet är komplext. Problemet överlappar med andra problem. Mina lösningar skapar problem. Man får ta det goda med det onda och vara nöjd med det man förbättrat och kämpa vidare med det som inte än är rätt. Det är dock svårt.

Inte bara för att man inser att problemets komplexitet är en faktor större, helt plötsligt. Det värsta är dock osäkerheten - går jag runt i cirklar? Har någon annan varit här innan mig, kommit till exakt samma slutsats och sedan gett upp? Eller har de fortsatt? Ligger lösningen någonstans längs med denna väg, eller kommer jag, om ett tag, vara tillbaka här igen?

Det tar tid och tankekraft - inte bara att komma på lösningen, men även att inrätta den. Var? När? Hur? Men viktigast av allt - varför?

Tro inte nu att jag är besviken eller missnöjd - den här sortens tankar håller mig vaken och igång hela dagarna... men de gör mig samtidigt utmattad.

Visst hade det varit enklare för alla om alla korten låg på bordet? Om alla var öppna med vad de tycker är rätt och vad de tycker är fel. Detta gäller ju även de som är neutrala - en kategori jag mer än ofta lägger mig själv i. Vi som inte är tillräckligt insatta för att ha en stark eller genuin eller kvalificerad åsikt. Även vi måste öppna upp oss och säga åt vilket håll vi önskar röra oss mot.

För att om folk står stilla och säger ingenting - då händer ingenting. Vare sig vi kokar av ilska inombords eller är totalnöjda.

Eftersom problemen vi (studenter och annat folk som på något sätt och vis är kopplade till LTH) tacklas med är så komplexa så är det svårt att se när en åtgärd, en insats, faktiskt lönar sig.

Vad har hänt? Vad kommer att hända? Varför gjorde ni X, när ni ändå inte kommer att uppnå Y?

Om du någonsin hamnar i en sådan situation där du ställer dig dessa frågor så är mitt råd till dig följande: Ha förtroende, men ifrågasätt ändå.

En lösning kan se fantastiskt bra ut på pappret; Den kan lova guld och gröna skogar - men när? Hur? Definiera guld och gröna skogar. Bli insatt. Bry dig. Ta tag i saker.

Det absolut viktigaste och bästa du kan göra för att ha koll på läget är att ställa de kontraintuitiva frågorna. Om något känns uppenbart, rätt, klockrent eller självklart - fråga inte bara dig själv, utan även den som gjort påståendet, varför det är så som det är?

Ibland leder detta till höjda ögonbryn och nedsättande svar. Du tar det självklara och vänder det ut och in. Du tar Fouriertransformen av problemet och gör både dig och den du talar med uppmärksammad på att det där bruset, det där som inte riktigt framgick av den ursprungliga kommentaren - det kan leda till trubbel.

Så för att avlsuta: Sluta aldrig fråga. Dumma frågor leder till smarta svar. Och om det nu inte gör det, så var det ju inte en dum fråga till att börja med.

Så då ställer jag några frågor till dig:
Vad får dig att tro att din utbildning är värt någonting på arbetsmarknaden? Varför skulle just du vara någon förebild?
Vad får dig att tro att det inte kan bli bättre, eller sämre, med din utbildning? Vad är din bristpunkt - när går du från neutral till missnöjd? Börjar du närma dig bristpunkten? Går det bara sämre och sämre, eller bättre och bättre? Tror du att den trenden kommer att fortsätta?

Frågor som man säkert inte har bra svar på, i alla fall inte allihopa. Går man med i studierådet så besvaras inte alla dessa fråogr, men man kommer på god väg.


Alexander "Theo, TL;DR" Pieta Theofanous (theofanous.alexander[kanelbulle]gmail.com) Sat 2014-03-01 20:03
3 kommentarer
Permalänk Jullovsläsning
1. Studiefrämjande information


Här nedan finner du info om var du kan skaffa kurslitteratur inför kommande läsperiod samt info om en kommande workshop om studieteknik.


Tentaplugga.nu - en tjänst skapad av studenter vid Lunds universitet
TentaPlugga förmedlar kunskapsöverföring mellan studenter och lärare via en webbplattform. Tjänsten erbjuder studenter möjligheten att handla och försälja kurslitteratur, skapa kontakt med lärare samt delta på förberedande föreläsningar inför tentamen. Tjänsten ser till att studenter får förmånliga hjälpmedel under sin studietid till ett överkomligt pris. [The domain name tentaplugga.nu is for sale | Undeveloped]


Brain Gain - workshop i studieteknik måndagen den 27 januari kl 13-15 (för C1 && D1) i kårhusets gasquesal
Workshopen kommer att gå ut på att övningsassistenter delar med sig av sin erfarenhet kring hur man studerar (sker i mindre grupper). Övningsassistenterna är äldre studenter som har pluggat ett tag och skapat egna rutiner för att kunna bidra med framgångsrika tips hur man når resultat i studierna. Föreläsare kommer vara Torgny Roxå och han kommer prata studieplanering, studieteknik samt vilka strategier man kan ha när man pluggar.


Bokhyllan.lu - en tjänst skapad av D-studenter
Har du möjligtvis en hög kursböcker som ligger och skräpar eller är du i behov av begagnade böcker? Ta då en titt på [Bokhyllan.lu] där du snabbt och enkelt kan köpa och sälja begagnad kurslitteratur till bra priser. Så skutta över dit och var inte rädd för att ge lite feedback om du har förslag på förbättringar!


Vårterminens studierådsmöten
På studierådsmötena så närvarar studenter i alla åldrar och årskurser. Dessa studenter bidrar med tips och tricks inför och under studierna. Ber du de snällt så får du köpa deras kurslitteratur!


2. PLD:s arbetsgrupper


Nedan finns en kort beskrivning av de aktuella arbetsgrupperna som ser över kvalitén på utbildningen. Vill du ingå i arbetsgrupperna eller få mer info om dem? Kontakta då SRD-ordförande ( srdordforande[kanelbulle]dsek.lth.se )


UKÄ-arbetsgrupp
Under hösten så kom UKÄ:s utvärdering och den visade att D-programmet har stora brister i utbildningen. Programledningen för D (PLD) startade direkt efteråt en arbetsgrupp som skulle se över hur nuvarande utbildningsmoment kan utökas och förbättras. Arbetsgruppen utgår ifrån examensarbetena utfärdade av datavetenskapliga institutionen. Studentrepresentanter i denna arbetsgrupp är Carolina Sartorius (Carolina "Lina, Ginny, Sangriahesten" Sartorius) samt Ella Eriksson (Ella Eriksson).

Brister som hittils identifierats:
Det finns ingen kurs i akademiska arbetsätt/metoder i grundblocket. Detta ingår inte heller som uttalat moment i någon kurs.
Bristande ansvarstagande för skrivprocessen. Studenterna skriver idag ett antal rapporter under utbildningen. I flera kurser finns tydliga instruktioner på struktur och språk, men återkopplingen till studenterna är bristfällig. Rapporter godkänns även om de inte uppfyller formella kraven enligt checklikstor i instruktionerna.
Vissa av uppgifterna som ligger till grund för examensarbete var/är för enkla. Brister i rutiner för att acceptera examensuppgifger finns.
Studenter anser att endast ett programmeringsspråk i grundblocket är som begränsande
.

Ingenjörsprocess-arbetsgrupp
Samtliga av Ingenjörsprocesskurserna har under de senaste åren fått väldigt negativ kritik. Väldigt många studenter anser att koncepten som lärs ut är viktiga men kursernas utförande är extremt bristfälliga. För att öka kvalitén på kurserna så har PLD inrättat en arbetsgrupp där studenter och nya kursansvariga för kurserna ska gå igenom hur kurserna kan förbättras. Arbetsgruppen startar upp nästkommande termin.


3. SrKår - utbildningsbevakning på kårnivå

Här nedan listas alla projekt som Teknologkåren drar i, eller kommer att dra i framöver som är utbildningsinriktade. Har du input eller förslag, eller vill du rentutav sitta med i arbetsgrupperna? Hör då av dig till SRD-ordförande eller TLTH:s VKO med utbildningsansvar Daniel Lundell (vkou@tlth.se).


CEQ-specilaiseringar
Det finns idag inget bra sätt att utvärdera de kurser som ges i specialiseringarna. Institutionerna är inte heller alltid duktiga på att utvärdera de kurser som ges. För att förbättra kvalitén på de valfria kurserna så inrättas en arbetsgrupp som kommer att främst, men inte endast, jobba med följande frågor:
Hur ökar man svarsfrekvensen på CEQ?
Hur får man lärare på LTH att ta till sig kritiken och förbättra sina kurser genom CEQ?

Hjälpmedel i lokaler
Alla lokaler idag är inte anpassade för människor med särskilda behov. Det är ett problem för en del studenter. Problematiken behöver inte nödvändigtvis begränsas till lokaler (införande av hörslingor) utan kan vara så simpla saker som att alla föreläsare ska lägga ut föreläsningsanteckningar på nätet eller erbjuda papperskopior av dessa. En arbetsgrupp ska inrättas som kommer att utreda hur många lokaler som är anpassade för särskilda behov. Denna grupp skall även se över hur man kan underlätta inlärning för den gemene studenten.

Främja pedagogik
De lärare som undervisar på LTH är inte bara lärare utan även professorer. Det betyder att pedagogiken inte alltid är av yttersta vikt. Därför måste man hitta andra vägar för personal att utveckla sin pedagogik. Har du möjligtvis erfarenhet från andra universitet eller fått inspiration från vissa lärare?

Engelska kurser
I kursplanen för varje kurs finns det definerat vilket språk en kurs skall ges på. Dock så ges inte de kurser som erbjuder engelska som utlärningsspråk på engelska. Detta är ett problem för bland annat de internationella studenterna. Det är även en fråga om hur internationell utbildningen bör vara för studenterna - främjar det utbytesstudier? Arbetsgruppen som inrättas kommer att undersöka om LTHs studenter vill ha mer eller mindre engelska i sin undervisning. De kommer även att titta på hur många kurser som faktiskt ges på engelska.

Etiska frågeställningar
Varför får inte LTHs studenter lära sig att det är fel att skapa virus - digitala eller biologiska? De etiska frågeställningarna saknas ofta i utbildningarna på LTH. Hur kan man få in dessa i utbildningen. Det är uppdraget för den här gruppen.

Säkra allmänna ingenjörsfärdigheter
Många av de kurser som skall träna allmänna ingenjörsfärdigheterna får ofta negativa utvärderingar. Vad beror detta på? Hur ska man få LTH att utveckla dessa? Det är vad denna gruppen kommer jobba med. Så med andra ord kommer den här arbetsgruppen att vara i nära kontakt med D-programmets interna arbetsgrupp för Ingenjörsprocesskurserna.



4. LTHs nedskärningar leder till att valfria kurser ur C- och D-programmets kursutbud kommer att läggas ner

Detta avsnitt innehåller väldigt mycket information. Tanken är att följande avsnitt skall sammanfatta den pågående situationen samt besvara frågeställningar som du kan ha. Om det är något som är otydligt eller en fråga som ej besvaras är det, som alltid, välkommet att maila srdordforande@dsek.lth.se.

Utbildningsnämnd A, förkortat UNA, har tillsammans med övriga utbildningsnämnder på LTH fått i uppdrag av LTH:s styrelse att göra nedskärningar. UNA består av Programledningarna för C, D, E, BME samt D-ing och E-ing (högskoleingenjörer i helsingborg).

Uppdraget består av att lägga ner valfria kurser. Med valfria kurser så menas kurser som inte ingår i obligatoriet. Alltså kommer kurser som ingår i årskurs 1-3 ej att läggas ner.

Kurserna som kan tas bort ingår således i någon/några utav D-programmets specialiseringar. Exakt vilka kurser som ska läggas ner är inte bestämt än. UNA ska lägga ner 20 kurser vilket kommer resultera i följande (Preliminära siffror):

Datavetenskap (CS) lägger ner 5 kurser - (Kurser som oftast har kurskod EDAxxx)
EIT lägger ner 10 kurser - (Kurser som oftast har kurskod EITxxx eller ETIxxx)
Elektrisk mätteknik lägger ner 5 kurser - (Kurser som oftast har kurskod EEMxxx)


Vad pågår nu och vad kommer att hända framöver?

Från och med just nu till den 15 januari så utförs informella intervjuer med kursansvariga och institutionsmedlemmar rörande vilka kurser som bör prioriteras samt vilka kurser vars nerläggning har minst negativa konsekvenser för utbildningens kvalité.

Den 15 januari så kommer programledningarna och institutionerna att skapa listor innehållandes på de kurser som respektive parter anser har störst/minst inverkan på utbildningskvalitén om de läggs ner.

PLD och dess studentrepresentanter skall rangordna kurserna som datavetenskap ger. När samtliga programledningars och institutioners listor är inskickade till utbildningsnämnden så är förhoppningen att det råder konsenus över vilka kurser som ska eller kan läggas ner. Därefter så förs diskussioner och dialoger för att säkerhetställa att nedläggningarna är gångbara. Den 10:e februari så görs det slutgiltiga beslutet på ett UNA-möte.

Hur berör detta dig som påbörjat eller skall snart påbörja en specialisering?
Eftersom en hel del av de valfria kurserna i både C- och D-programmet ges av antingen CS eller EIT så finns det en risk att de kurser just du vill läsa försvinner. Det är LTHs högst styrande organ som kommit med ordern och det finns i skrivande stund inga alternativa lösningar.

Vad gör studierådet och dess studentrepresentanter i ledningar och nämnder?
SRD utför informella/spontana intervjuer med studenter som läser valfria kurser för att se över vilka kurser som bidrar minst till utbildningen. Vi samlar in åsikter om kurserna som läses och ser över CEQ-resultaten för dessa kurser. Vi gör vår egna bedömning rörande vilka kurser som bör läggas ner. Vi bidrar med andra ord med "studentperspektivet"

Studentrepresentanter i PLD:
Alexander Pieta Theofanous (Alexander "Theo, TL;DR" Pieta Theofanous)
Filippa de Laval (Filippa "Fyllerippa" De laval)
Daniel Lundell (Daniel Lundell)

Studentrepresentanter i UNA:
Alexander Pieta Theofanous (Alexander "Theo, TL;DR" Pieta Theofanous)
Jens Elofsson (adi09jel)

Vilka kurser är i riskzonen för att läggas ner?
Kurser som matchar följande kriterier är i riskzonen:

Kursens innehåll överlappar mycket med övriga kurser.
Kursens innehåll är för trivialt för att klassas som en specialisering inom ett ämnesområde.
CEQ-resultaten för kursen är negativa (Studenter uppfattar kursen som dålig)
Kursens innehåll/ämnesområde är för brett eller spretigt för att klassas som en specialiseringskurs.
Kunskaperna som kursen förmedlar är relativt oattraktiva på arbetsmarknaden.
Forskningsområdet som kursen behandlar är relativt oetablerat på universitetet.
Nerläggning av kursen bidrar ej till att utöka de brister som UKÄ:s utvärdering av programmet belyser.

Vad kan DU göra?
Det är få kurser som matchar ovanstående kriterier. Institutionerna ger många kurser som både ger spets och bredd i utbildningen, men likväl skall några av kurserna försvinna. För att förenkla processen och göra så få studenter som möjligt besvikna så behöver SRD och PLD input från studenter. Du som läst många specialiseringskurser (eller är alumn) bör komma med input - vilka kurser är sämre? Vilka är bättre?

Varför sker dessa nedskärningar?

Ända sedan LTH tog sig an Bologna-modellen så har LTH:s budget visat minus. Innan Bologna-processen blev etablerad, dvs innan 2007, så var en civilingenjörsutbildning 4.5 år istället för som det är nu - 5 år. Detta innebär att varje student på LTH läser 30 hp mer än vanligt. Dock så har bidraget från staten varit detsamma som förut. LTH har tidigare genomdrivit besparingsåtgärder för att tackla denna problematik men som ej lett till den avkastning som var förväntat.


Finns det kryphål för att undvika att de kurser jag tänkt läsa läggs ner?

Kortsiktigt: ja. Långsiktigt: nej. Det har skett tidigare att kurser såsom "Digitala projekt" och "Analoga projekt" slagits ihop till den nuvarande kursen "Digitala och Analoga projekt", som exempel. Dessutom har många "strökurser" som gav få poäng lagits ner. Detta innebär att i skrivande stund så finns det få kurser kvar som man kan slå ihop. Även om man kan göra "fullösningar" och slå ihop kurser så kommer detta inte att lösa problemet i lång sikt. Personalresurserna kvarstår - de höga utgifterna kvarstår - trots att kursutbudet är mycket mindre.


Hur undviker vi att "rätt" kurs lägg ner?

Eftersom varje kursansvarig, föreläsare, student, programledning, rektor - ja, varenda berörd part - har sin egna åsikt så får man ta ett slags medelvärde av åsikterna. Studenteras åsikt spelar i detta fall en väldigt stor roll. Genom att se över CEQ-resultaten är det mycket enklare att göra "rätt" bedömning. Så, som sagts förut, fyll i era CEQ-enkäter och ge konstruktiv feedback. Det är dock aldrig för sent att komma med input - det välkomnas av SRD med öppna famnar. Maila någon i SRD ( [Aktiva i studierådet] ) eller ta tag i oss då vi strövar runt i iDét.


Sammanfattningsvis: Kurser kommer att läggas ner. Exakt vilka är ej säkert i skrivande stund. Kom med feedback rörande de specialiseringskurser du anser bör försvinna och/eller vara kvar. Kom ihåg att motivera ditt förslag!




5.Notiser

Nya läsårsindelningen
Den nya läsårsindelningen finns på [Sidan ej funnen]. I slutet av pdf-dokumentet så är läsårsmomenten uppradade i kronologisk ordning.

Rättighetslistan
Rättighetslistan är den listan som definerar vilka rättigheter studenten har gentemot Universitet/LTH. Finns på http://www.lu.se/..les/rattighetslistan2013_0.pdf

Avslutade kurser
Nu är det jullov vilket innebär att man har lite mer tid över än vanligt. Utnyttja tiden genom att fylla i era CEQ-enkäter. Har ni några specifika åsikter om en kurs så kan ni alltid vända de till antingen studierådet eller kursombuden ( [Kursombud] )

Studierådets verksamhet VT14
Saker som sker under vårterminen:

Studierådsmöten varannan onsdag (udda läsveckor)
Storting med LTHs kuratorer
Kaffejippon
Programmerings- och mattestugor
Funktionärskickoff/Funktionärstack
Studentföreläsning om CEQ och utbildningsbevakning
... och mycket mer!



God jul och gott nytt år
Alexander "Theo, TL;DR" Pieta Theofanous, Studierådsordförande (srdordforande[kanelbulle]dsek.se) Thu 2013-12-19 19:25
2 kommentarer
Permalänk När glassen helt plötsligt luktar sill...
Jag känner för att ventilera lite. Jag rekommenderar att man tar följande text med en nypa salt. Men inget socker, om jag får be - jag tror inte att jag talar i tungor eller lögner när jag skriver detta...



Jag blir extremt oroad. På gränsen till frustrerad när jag hör ettorna klaga gång på gång över den bristande kvaliten på utbildningen. Redan? Har de redan nu listat ut det? UKÄ:s utvärdering var kanske inte så tokig trots allt.

Jag blir ännu argare när jag, efter att ha hört dessa kommentarer, tittar mig runtomkring och ser att alla andra - tvåor, treor, fyror - nickar förståeligt och beklagligt. Föreställ er blicken - det är densamma man ser en fotbollstränare ge till sina spelare efter en förlorad match. Det är samma blick man ger till sin kompis efter att denne skrapat en trisslott och förlorat. Den där "Ah, det kunde gått”-, “Det var så nära", “Synd men sant”-blicken.

Jag blir arg eftersom denna nonchalanta attityd, som mina medstudenter uppvisar gentemot kvalitetssäkring och utbildningsbevakning, grundar sig på ingenting. Det finns ingen anledning till att tacka och ta emot, att nicka eller att ge en klapp på axeln och säga "det löser sig" – för att sedan inte göra någonting.

Jag är arg eftersom jag vägrar tro att min utbildning är ett "nödvändigt ont" trots att många runtomkring mig verkar åberopa denna åsikt. Jag tror att jag går mot strömmen eftersom jag anser inte att det finns kunskap som är orelevant. Det som är relevant för en datatekniker går ju att diskutera – vad som förväntas av en civilingenjör är inte så klarlagt som vissa verkar tro.

Däremot så håller jag med om många studenters åsikter att en del av kurserna brister i kvalitet - genomförandet är långt ifrån optimalt. Men att folk anser att kurser helt plötsligt är orelevanta finner jag beklakligt.

Jag vägrar acceptera att "det är så det är, helt enkelt" skulle vara en giltig ursäkt till bristande kvalite. Jag har inget emot långsamma förändringar så länge det är en förändring – så länge saker och ting pekar uppåt så är det, om inte bra, ett gott tecken. Det tyder på att någon lyssnat. Någon har rättat sig. Någon har gjort något. Någon vill.


Nu tänker jag, precis som arga människor väldigt ofta gör, tänka oresonligt och få saker och ting att låta oproportnerligt värre än vad det faktiskt är. Jag ska alltså hitta någon att skylla på, gnälla på den personen och hoppas på det bästa. Sen är det väl upp till dig att hitta det bristande resonemanget och föreslå en förbättring.


Vems fel är det då att attityden är som den är? Vem kan man avskeda, avsätta, gnälla på, skrika på för att få lite rätt i ledet?
Jo, det är mitt fel. Jag som student, jag som studierådsordförande, jag som individ. Ja, jag har tabbat mig eftersom jag inte har upplyst om problematiken. Jag har själv ryckt på axlarna åt de stackars nollorna som inte förstår alla konstiga krav. Jag är en del av problematiken. Jag gör mig skyldig till nonchalans – fy fan. Jag vill dock, gärna, vara en del av lösningen. Således är detta inlägg en slags avlastning för min ilska – ett sätt att kanalisera min aggression till något, förhoppningsvis, kontruktivt. Jag gör detta eftersom jag anser mig själv ha en skyldighet till att göra det. Inte som studierådsordförande utan som student vid Lunds Tekniska Högskola.

Varför sätter vi olika krav på lärare och helt andra krav på oss själva? Varför ska de endast ge och vi endast ta? Var kommer den här bortskämda attityden ifrån? Tanken är att vi ska lära oss ansvar genom att ta ansar. När vi sedan får möjligheten för detta så klagar och gnäller vi. Vi vill vara ansvarsbefriade – när vi får underkänt på en tenta, när något inte går som planerat då skyller vi alltid på någon annan. Man får lov att skylla på sig själv. Det är okej att göra misstag, misslyckas – men när vi skyller på någon annan för saker vi själv ska ansvara för, då får man motstånd.

Nyligen så gjorde jag ett misstag. Jag misskötte mitt uppdrag som studierådsordförande. En av mina arbetsuppgifter är att föra över kommentarer, som kursombud fyllt I på dsek.se efter ett utvärderingsmöte, till en CEQ-databas. Med andra ord: Copy and paste. Hur lätt som helst. Jag missade dock deadlinen för detta. Jag hade jättelång tid på mig att göra det men jag glömde helt enkelt bort det.

Vad är då vitsen med kommentarerna? Varför är de så viktiga? Jo, de kommentarerna hamnar I slutrapporten för respektive kurs – den totala eller slutgiltiga sammanfattningen av hur kursen uppfattades. Och nu så står det, I slutrapporten för samtliga kurser som C och D läste läsperiod 4 vårterminen 2013, “Studierådets kommentarer - Kommentarer har ej inkommit före utsatt tid”.

Jag var förkrossad eftersom dessa kommentarer används som underlag när kursansvariga ska förändra (förbättra) kurser inför nästa kursomgång. Finns det inga kommentarer så måste de chansa. “Det kanske gick bra ändå? Vi kan inte göra drastiska förändringar utgående endast från några siffror!”

Förhoppningen är ju att kursansvariga använder sig av arbetsrapporten (där samtliga resultat från CEQ:n hamnar) som underlag istället. Men det är tyvärr så att många kursansvariga säkert känner lättnad för att det saknas kommentarer. Det innebär ju att de gott och väl kan komma undan utan att göra förändringar. “Det saknades kommentarer”. Med andra ord så har potentiellt förbättringsarbete för de kurserna, om inte asvtannat, saktat ner.

Jag berättade om mitt felsteg för sektionens styrelse samma dag som slutrapporterna skickades ut till samtliga studenter som läst de berörda kurserna. Innan styrelsemötet så mådde jag dåligt – jag hade gjort ett extremt stort misstag. Efter att jag berättade om det så mådde jag dåligt av en annan anledning – det var en kombination av extrem lättnad i samband med extrem besvikelse.

Ingen var införstådd I vad som faktiskt hade skett. Vilket är förståeligt – eftersom de inte är insatta. Jag vill inte på något sätt och vis skuldsätta de som satt på mötet, mest belysa att ju mindre man vet om ett system desto enklare är det för systemet att komma undan... vad man nu väljer att kalla systemet.

Många klappar mig på axeln och säger "bra jobb”, "det är okej". Sen så nickar de lite besviket och drar ner mungipan I någon sekund, när jag berättar att 25% av alla kurser ej kommer ha kommentarer från studenterna. Jag som är insatt tycker att det är katastrofalt. Den som inte är insatt kan inte göra annat än att rycka på axlarna. Jag gjorde inte det arbete som förväntats av mig och för det ber jag om ursäkt – men det är inte jag som får lida av konsekvenserna I det långa loppet. Det är nästa studierådsordförande, nästa kull av studenter som blir tvungna att lyfta upp samma frågor. Igen.

För att undvika detta så måste röster höras tydligare – åsikter måste dokumenteras och föras fram. Ibland tar de en omväg, ibland fastnar de. Likväl förbannat skall de föras upp till ytan.

EDIT: Nu, i efterhand, så visade sig att det trots allt inte är för sent att fylla i dessa kommentarer som jag missat. Det kommer inte att skickas ett massmail (hallelujah) till studenterna - men nästa år så kommer kursansvariga ha något att läsa på fikarasten. Hur löste det sig? Jag ställde en dum fråga. Jag har sagt det förut och jag säger det igen - man ställer de dumma frågorna för att undvika de dumma misstagen...


Jag är en på 8000 LTH. Jag är inte längst upp i “näringskedjan”. Jag har inte själv makt att ändra på kurser och upplägg – tvärtom är jag längst ner. Jag anser mig själv vara, åtminstone till någon mån, mer insatt I studiebevakning än gemene student eftersom jag har valt att sätta mig in i och intressera mig av studiebevakning. Jag ser vad det leder til om det sköts rätt, jag ser vad det leder till om det sköts dåligt. Jag önskar att fler kunde sätta sig in I det eftersom då hade det varit enklare att införa ändringar – men I “värsta” fall så kan man kanske bli övertygad om att förändringar inte behövs. Man sover helt enkelt bättre om natten. Någon sköter ju systemet.

Sköta. Det är ett viktigt ord. Vem är det som sköter utbildningen? Är det studierådet? Är det srd-ordförande? Är det programledningen? Är det kåren? Är det utbildningsnämnden? Är det prefekten?

Vem är det som (om man får lov att tala bildligt) byter ut latrinen, fyller på vattenskålen och rensar gallrena I det här zooet? Vem är det som skapar trivsel och kvalitet? Det finns många svar på dessa frågor. Jag har mitt egna: Det är vi studenter!
Vi har en sådan otrolig påverkanskraft men lik väl förbannat sitter vi och kliar oss i hakan, rycker på axlarna och går med på att bli så totalt överkörda av denna övermakt som vi kallar "det". Med "det"  så syftar jag på den "det" som nämns varje gång någon säger "det är så DET är". "DET får man leva med". "DET är bara att acceptera". "DET finns inget man kan göra". "DET är så det är bestämt".


Vem är denna mäktiga DET? Vad är detta mäktiga DET? Har DET en röst? Har DET en avbild? Jag har inte som mening att öppna upp en parantes som spårar ur I en religiös eller teologisk riktning men jag kan tycka att det är en sådan bild många studenter ritar upp. DET är en mäktig varelse som styr allt. DET har alltid funnits och DET kommer alltid att vara. Vem fan är det? Vilken nämnd sitter DET i? Varför får inte jag kallelserna till DET-mötet? Vad DET än är så kan vi vinna bara vi inser att vi faktiskt kan slåss mot DET, eller I mindre aggressiva termer – jobba med DET, samarbeta med DET.

Det tar tid att engagera sig. Självklart kräver det mycket energi och tid ifrån studier, det sociala livet och träning – att läsa långa och många dokument tar tid. Min uppmaning till dig är att ta din tid och se över din studiesituation. Men glöm inte bort att du har ett ansvar gentemot dig själv, dina medstudenter, dina framtida arbetsgivare och arbetstagare. Förvänta dig kvalitet och säkra den – anta inte att allt löser sig men anta inte heller att du är maktlös.

LTH har ont om pengar och du har ont om tid – det kanske blir värre innan det blir bra. Gör det lindrigt för dig själv. Fyll I dina CEQ-enkäter. Yttra din åsikt. Många bäckar små bildar en stor å. Låt den bara, för DETS skull, inte torka ut.

Jag är inte arg längre. Jag ser fram emot bättre tider. Nu är jag optimistisk igen. Vi ses på studierådsmötena!
Alexander "Theo, TL;DR" Pieta Theofanous (theofanous.alexander[kanelbulle]gmail.com) Tue 2013-12-10 19:15
Ändrad 1 gång. Senast ändrad Wed 2013-12-11.
2 kommentarer
Permalänk Av sektionen, till sektionen, för sektionen - en lång och dryg uppsats av en gammal och dryg funktionär. Del 2

Det är en hel del studenter som uppfattar utbildningen som bristande, i vissa aspekter.

I takt med att UKÄ:s utvärdering belyst detta i en större grad så har ytterligare kommentarer vällt in i ett extremt omfång. Tanken med detta inlägg är att visa min syn på den nuvarande studiesociala situationen.

Sektionen lider av en identitetskris. Det finns så otroligt många olika åsikter över vad som är bra och vad som är dåligt, och även bland de delade åsikterna råder det spridda synpunkter. Ord som "självklart" och "uppenbart" används mer som ursäkter än påståenden, då många försöker rättfärdiga varför just den här kursen ska tas bort ur grundblocket, eller varför just den där kursen ska tas bort ifrån grundblocket. De spridda åsikterna speglar hur dålig koll studenten har på vad denne faktiskt gör här.

På sätt och vis är det välkommet - det innebär att vi lär ut en väldig bred och mångsidig kompetens, eftersom den erbjuder så många synvinklar och perspektiv. Det verkar som om åtminstone vissa av de, är cementerade i studenternas medvetande! Det är ju trots allt en fördel att inte vara tyglad av "auktoritetens" piska - lärdomar blir vad man gör av dem.

Men samtidigt behöver man som student handledning och rådgivning. Ja, de som kommer hit har tagit studenten - de har tillräckligt många vuxenpoäng för att man inte ska behöva hålla dem i handen längre. Det är dock inte tygling och indoktrinering jag förespråkar. Jag vill sprida några goda och väl valda råd. Studieråd. Studierådet på datatekniksektionen. Snygg segway, eller hur?


Under mina år på sektionen så har jag tagit del av många kommentarer rörande utbildningen. Kommentarer rörande kursers genomförande men även kursutbudet. CEQ-enkäterna speglar detta. Kommentarerna i café iDét och sociala medier likaså. Dock så är det först nu, när jag sitter som studierådsordförande som kommentarerna och åsikterna börjar välla in. Gamla som nya studenter har många åsikter. Samtidigt som det är skönt att höra att folk är intresserade av sin utbildning, att de bavakar sina studier, så är det en besvikelse att höra vissa kommentarer om och om igen.

Det är dock dessa ständigt återkommande, lite bittra, lite pessimistiska, lite besvikna kommentarer som är min drivkraft. Det var dessa som fick mig att bli kursombud "på riktigt", som jag nämnde i förra inlägget. Nu låter det kanske som att jag strävar efter pessimism. Eller att studierådet livnär sig på det negativa; att vi är "studiepolisen" som burar in alla "kursbovar". Men så är det inte. Vi belyser det goda med utbildningen likaså. Vi pekar på goda exempel och försöker lyfta fram dessa, på olika sätt och vis - Gyllene pekpinnen är bara ett av dem. Men vi är även poliser, på sätt och vis. Vi är som detektiverna i filmerna: vi sitter tysta och gömda runt hörnet med kikare, spanandes efter boven - väntar på att den ska göra sig synlig eller göra något dumt.

Jag tror att vi behövs. Tyvärr. Jag säger tyvärr, men i samma veva så menar jag det inte heller. Vi önskar alla att vi levde i en utopi, men det gör vi inte - tyvärr. Visst vore det underbart om det inte hade behövts några poliser eller studieråd - eftersom det inte finns möjligheter för skadegörelser... vare sig det är materiellt eller akademiskt. Men nu händer det. Det finns fall av akademisk vandalism, akademisk skadegörelse, på sektionen och det är inte något man ska försöka sopa under mattan. Tvärtom är det något man måste sopa bort - tvätta rent. Problemet ligger i småsakerna som trillar igenom nätet, vårt filter. Det som faller igenom är de goda initiativen som inte belyses och problematiken som folk ignorerar. Vår bullshit-detector är felkalibrerad. Sedan så sitter vi här, några år senare, och undrar varför det är så smutsigt på golvet. Har vi inte en organisation som ska ta hand om det här? Vad gör studierådet, egentligen?

Vad gör man inom studierådet? Otaligt många gånger har jag besvarat den frågan med otaligt många olika svar. Det finns ingen definierad handlingsplan för en studierådsfunktionär. Tanken är inte heller att det ska vara det - tanken är att man ska utnyttja sin funktionärsroll som en direktlina till det magiska landet "påverkansarbete". I takt med att jag sitter längre och längre som SRD-ordförande samt lär mig mer och mer så ger jag bättre och bättre svar. Men ett direkt och klart svar kan jag inte ge i skrivande stund. Detta är, på sätt och vis, det roligaste med studierådet - det blir vad man gör det till. Man får ut minst lika mycket man investerar. Det är med detta som nätet, som fångar upp allt det bra och allt det dåliga, sviker. Det är med detta som vårt filter släpper igenom för mycket. Det är här någon stöter till vår bullshit-detectors spakar.

Svårigheterna med att utföra studiebevakning, och med att vara med i studierådet för den delen, är just vad man väljer att notera. Vissa saker är uppenbara - extremfall. Andra känns triviala och osannolika, nästan lite onödiga. Men det är just dessa punkter, som är långt från det normala - långt ifrån origo, som anger storleken på vårt sikte. Om alla åsikter och saker som förs fram håller sig inom den här bekväma zonen av "gemensamma åsikter" så tappar vi greppet om det som funkar, vi förlorar överblicken över det som faktiskt fungerar, då vi fokuserar på extremfallen.

Det jag försöker belysa är att kvantitet erfodrar kvalitét. Genom att ha många informationskanaler genom så många studenter som möjligt, obereonde av årskurs och engagemang, så bildar vi själva en egen och unik studiesocial profil - vi målar upp en bild som vi kan enas om är rättfärdigad. Är denna bild stor, är denna bild detaljerad? Ja då så syns den från långa håll. Ingen programledning, styrelse, kår eller nämnd kan smutskasta eller ignorera den.

Hjälp mig att måla den. Se UKÄ:s utvärdering som en blessing in disguise - en atombomb skänkt från ovan, som med en smäll kan bränna bort alla fel!

PS. Hjälp mig även att använda vettigare liknelser; UKÄ och atombomb i samma mening är kanske lite väl je ne sais quoi. DS
Alexander "Theo, TL;DR" Pieta Theofanous, Studierådsordförande (srdordforande[kanelbulle]dsek.se) Mon 2013-11-11 03:13
2 kommentarer
Permalänk Av sektionen, till sektionen, för sektionen - en lång och dryg uppsats av en gammal och dryg funktionär
Nu har mitt fjärde år på LTH börjat. Jag inleder det som datatekniksektionens studierådsordförande. Min studietid har präglats av nöjen och ångest, stress och lättnad, lärdomar och gemenskap. En del av lärdomarna delar jag med mig av här idag.

Mina bästa och roligaste minnen återfås när jag tänker på nollningarna, min egna samt som fadder, och alla evenemang anordnade av sektionen. Under mina år på sektionen har jag varit allt från passiv deltagare till aktiv arrangör av många evenemang. Lärdomen från dessa erfarenheter är följande: Att engagera sig inom sektionen, att aktivt medverka för sina medstudenters välbefinnande, leder inte bara till en längre meritlista. Det leder till större gemenskap, bättre självförtroende samt insikt och utveckling av sin egna förmåga att påverka och förbättra.

Jag avunds inte mina goda barndomsvänner som studerar till läkare, ekonomer och socionomer. De har inte samma förutsättningar som du och jag – vi som pluggar på LTH. När de började studera så hade de inga utskott som anordnade resor. De hade ingen organisation som upprätthöll ett gott studiesocialt förhållande. De hade inget välskött och gemensamt – samt drivet av medstudenter – till uppehållslokal. Jag klankar inte ner på dem – de har nollningar, de anordnar events och de har “på pappret“ samma möjlighet att påverka och engagera som du och jag. De har också roligt. Dock har de inte samma förutsättningar. De kliver inte in i en väletablerad organisation; de drar I maskineriet – i engagemanget och anordnandet – helt själva. Därför avunds jag inte dem; de har inte en styrelse. De har inte utskott som ser till allas deras intresse. De har det inte som hos oss.

Som nämnt ovan är jag inne på mitt fjärde år. Det är nog rättvist att kalla mig gammal och dryg. Om inte för min ålder, så för min pessimism. Jag är pessimistisk eftersom blodet som rinner genom de få sektionsaktiva, som sektionen stolt kan kalla “funktionärer”, är precis som jag – gammalt och drygt. Det behövs nytt blod.

Varför skriver jag denna text, kan man fråga sig. Varför är det så viktigt? För mig är det lätt att svara på den frågan – jag tog chansen och engagerade mig. Jag investerade min tid och min energi i sektionen. Utbetalningen har jag redan fått. Glädje, gemenskap och lärdomar i mängder – vad mer kan jag begära? Jag önskar helt enkelt att fler kan ta del av de erfarenheter som jag tagit del av.

Dock så vädjar jag om något. Du som läser detta, vare sig du precis vaknat upp från nollningen eller håller på att söka examensjobb – för facklan vidare. Engagera dig. Det är aldrig för tidigt eller för sent – men det är alltid värt det. Jag talar inte bara för mig själv, utan för alla andra sektionsaktiva, när jag säger att det du investerar i sektionen får du tillbaka tiofaldigt. Bli funktionär, bli styrelsemedlem – gör något för någon annan så gör du något för dig själv!


Om man kikar lite på min profil på dsek.se så ser man att mina funktionärsmeriter är ganska få. Däremot så har jag satsat stenhårt på att vara kursombud – jag har valt att engagera mig (eller rättare sagt, gifta mig) med studierådet.

Studierådet är speciellt. Vår verksamhet är övergripande och svår att “sätta fingret på”. Mitt mål som studierådsordförande är att göra studierådet roligt och givande. Jag kommer att misslyckas om studierådet inte innehåller driftiga och engagerade funktionärer. Jag kommer att lyckas om du, som gillar att påverka och förbättra, går med.

När jag gick i gymnasiet var jag aktiv i skolans elevråd. På min gymnasieskola hade vi inte förmågan att påverka vår utbildning särskilt mycket. Läro-och-timplanen var bestämd. Uppgifterna och genomförandet av kurserna var bestämt. Som elevrådsrepresentant kunde man som mest ge förlsag på förbättringar, få svar på frågor eller kommentera de beslut som skolans ledning var på väg att ta. Det var kul och givande, men jag fick inte smaka på hur det var att påverka “på riktigt”. I efterhand så vet jag att det kunde jag ha gjort. Som elevråd kunde vi ha varit starkare. Vi kunde ha haft större slagkraft – om bara någon sa hur, om bara någon gav oss möjligheten.

Väl på LTH så kom insikten och självförtroendet. Det var här som jag såg, svart på vitt, resultatet av engagemang. Jag såg dock även resultet av apati...
På den första DoD-föreläsningen frågade Per Holm vem som ville vara kursombud för kursen. Han nämnde något om “att det är viktigt” och att man får “kontakt med lärare”. Jag lyssnade inte särskilt noga fören han sa att man får två stycken baguetter gratis, som kursombud. Vad bra – två gratisluncher, tänkte jag. Jag var ensam om att räcka upp handen, i havet av D10-nollor. Samma sak skedde på EnDim-föreläsningen. Samma sak hände på programmerinsteknikföreläsningen. En veckas gratis lunch – fixat!

Som kursombud så fick jag, konstigt nog, nästan inga kommentarer från mina kurskamrater. Däremot fick jag ta del av jättemånga kommentarer från de äldre studenterna – mina faddrar och resten av de gamla och dryga som hängde i iDét. De klankade ner på det ena och det andra – föreläsarens pedagogik, övningsuppgifternas orelevens till kursens innehåll, ologiska tentamensfrågor, labbhandledare som förlöjligade tjejer. När jag hörde dessa åsikter så var jag inte orolig eller pessimistisk – tvärtom, jag kände lättnad. Vad bra att de tagit upp det här - så att jag nu slipper ta del av samma problematik.

Den lättnaden började redan efter en termin att efterlikna oro mer och mer. Pessimismen kröp snabbt upp. De kurser jag läste verkade inte ha ändrats alls. De speglade de äldre studenternas klagomål. Varför ändrades inte kurserna? Varför hände inget? Hur kommer det sig att denna sjukdom inte är botad? Vad är botemedlet?

Vaccinet, för den här sjukdomen, kallas studiebevakning. Den som injicerar vaccinet är kursombudet. Den som upptäcker sjukdomen är du.

Utifrån sett – på gymnasiemässor, I media, I reklambroschyrer från LTH – så ser skolan och datatekniksektionen inte bara frisk ut. Vi ser stor och stark ut! Lärarna har spetskompetens och när du tar examen har du förmågan och förutsättningen att bli industrins högsta höns! Stämmer detta verkligen? Är denna bild av datatekniksektionen och LTH sann? Eller är den modifierad? Är det ett rykte? En myt?

I skrivande stund lider vi inte av dåligt rykte. I skrivande stund ser vi friska, stora och starka ut. Dock så är jag pessimistisk. Jag har under mina fyra år som kursombud hört hur den ena kursen inte ger någonting, hur den andra kursen är värdelös, hur den tredje kursen är orelevant, hur den fjärde kursen … ja, ni ser min poäng. Var har jag hört allt detta? Vem är det som smutskastar den här bilden av skolan som stor och stark? Det är du och jag, mina faddrar och deras faddrar. Sakta men säkert växer sig den här sjukdomen större och starkare inom vår sektion. När vi bortser från problemen, när vi inte upplyser programledningen och lärarna om problematiken, då får sjukdomen mer näring.

Det ser bra ut idag, här och nu. Men om fem år, när du tar examen – kommer folk att vilja anställa dig? Eller har ryktet om LTH:s “värdelösa” utbildning spridit sig ut i industrin?

Jag tar examen relativt snart. Jag vill kunna vara stolt över min examen, inte skämmas för den. Jag vill att min examen ska accelerera min framgång och framtida lycka, inte sakta ner den.

Det finns många sätt att motverka utbildningens nedgång, att upprätthålla det höga värdet av utbildningen. Det enklaste, och samtidigt mest effektiva, är följande: Informera och kommunicera. Detta är vad studierådet gör. Detta är vad du kan göra. Genom att fylla I dina CEQ-enkäter, genom att vara kursombud, genom att delge din åsikt, genom att observera och notera allt som är både exemplariskt och förkastligt – då, först då, kan du stolt säga att du varit en kugge I upprätthållandet av vårt fina rykte. Genom att vara passiv, genom att ignorera felaktigheter och genom att ha en nonchalant inställning till studiebevakning så bidrar du till att smutsa ner vår utbildning. Ingen tjänar något på det. Så snälla, bevaka dina studier, kommunicera med dina kurskamrater, lärare och med studierådet. Utnyttja dina kursombud, eller ännu bättre – ställ upp som kursombud! Det är en klyscha, men det är också en sanning, att allas insats räknas. Allas insats uppskattas. Allas insats värderas. Gör något litet för din sektion, så lovar jag dig att du får något stort tillbaka.
Alexander "Theo, TL;DR" Pieta Theofanous, Studierådsordförande (srdordforande[kanelbulle]dsek.se) Sat 2013-10-12 14:45
Ändrad 1 gång. Senast ändrad Sat 2013-10-12.
4 kommentarer

Lägg till

Lägg till

Sortera

Sortera efter:

Filtrera

Filtrera på att:


Utskriftsvariant Ändrad 2023-10-08 kl 17.05 ©Datatekniksektionen TLTH dwww[kanelbulle]dsek.se Lägg till i snabblänkar