Sammanställningen gjord av Magnus Bäck 2000-10-04.
Av totalt 119 teknologer valde 90 att utvärdera kursen.
Det egna deltagandet i moment utöver de obligatoriska bedömdes som relativt högt, 3,5 på en femgradig skala där ett motsvarar inget deltagade och fem fullständigt dito.
Per Holms föreläsningar får väldigt blandad kritik, troligen beroende på teknologernas skiftande förkunskaper eftersom vissa tycker att de är pedagogiska och bra medan andra finner dem sega med för många upprepningar och för lågt tempo. Medelbetyget var 3,0 med liten spridning vilket antyder att några drastiska förändringar inte är nödvändiga.
Kursens två laborationer och dito inlämningsuppgifter kommenterades ganska sparsmakat. Inlämningsuppgifterna sågs som mycket arbetskrävande men ändå roliga. De flesta varianter på att förändra de två inlämningsuppgifterna förekom; skippa Monopol, skippa Digsim, implementera Monopol, skippa implementationen av Digsim etc. Någon klar åsiktlinje gick inte att urskilja.
Kurslitteraturen får idel dålig kritik. Amerikansk, seg och dyr i förhållande till omfånget. Flera tyckte också att den var onödig när det fanns föreläsningar och tillhörande anteckningar. Medelbetyget blev därför också mycket låga 2,6.
Tentamen stämde att döma av betygen väl överens med kursen, vilket även flera kommenterade. En mycket vanlig kommentar var att tentan var för omfattande och att modelleringsuppgiften tog för lång tid ("man skrev allt vad man orkade och hann ändå inte med"). Flera tyckte att modelleringsuppgiften hade passat bättre som hemtenta, men tentans första del fick många positiva kommentarer.
Några tyckte att kursen var flummig och meningslös, vilket antyder att kursmålen kanske inte har kommunicerats tillräckligt väl. Betydligt fler tyckte dock att kursen var rolig och intressant ("man lär sig ett nytt sätt att tänka"), speciellt inlämningsuppgifterna som trots det stora omfånget överlag får positiv kritik.
2000-11-10 kl 16.30 | srd@dsek.lth.se |