Sammanställningen gjord av Anders Berglund 2000-10-30.
Av totalt 103 teknologer valde 75 att utvärdera kursen.
Deltagandet i icke-obligatoriska moment var ganska normalt (3,5).
Övningarna fick ett något lågt betyg (2,8). Dåliga betyg är genomgående för den här kursen, något som åtminstone delvis beror på att teknologerna upplever den som svår.
Många teknologer skriver just att övningarna var väldigt svåra. Övningsledaren Linda var "mycket bra".
Föreläsningarna fick betyget 2,7. Det fanns de som tyckte att föreläsningarna var välstrukturerade, andra som tyckte motsatsen samt de som tyckte att exemplena på föreläsningarna var triviala i jämförelse med de uppgifter som skulle räknas på övningarna.
Laborationerna fick dåligt betyg, 2,6. Några skriver att laborationerna var alldeles för svåra, andra att de var väldigt bra för förståelsen, ytterligare några som menade att de inte gav så mycket då det bara var att skriva av instruktionerna.
Kurslitteraturen fick också dåligt betyg, 2,7. Det fanns de som tyckte att den var ordentligt tungrodd, andra som tyckte att den gick an.
De flesta som skrivit kommentarer menar att tentan var mycket svår, en drar menar till och med att tentan "inte var av denna världen". Med tanke på att endast ungefär 30 klarade tentan, kan det finnas fog för det omdömet.
De låga betygen teknologerna gett samt det låga antal som klarade tentan tyder på att något är fel. Att teknologerna ger låga betyg kan förklaras med att de tycker att matematiken i kursen är svår/tråkig. Att så få klarar tentan kan inte helt bero på D98:an. Efterson kursen inte brukar ha alltför många godkända så måste de förväntningar instutitionen har på eleverna efter den kurs de gett vara alltför höga.
Troligtvis upplevde ingen tentan som lätt, inte ens de som klarade den med högsta betyg. Kanske bör instutitionen se över sina examensuppgifter eller sitt kursprogam, ekvationerna går inte riktigt jämt upp.
2000-12-08 kl 00.20 | srd@dsek.lth.se |