Sammanställningen gjord av Magnus Bäck 2001-11-17.
Av totalt 82 teknologer valde 55 att utvärdera kursen.
Övningarna bedömdes som bra och givande av det fåtal som valde att betygsätta eller kommentera dem.
Föreläsningarna fick ett medelbra betyg -- i genomsnitt 3,4 -- med nästan enbart treor och fyror på den femgradiga skalan. Föreläsaren fick av många beröm för sitt entusiastiska sätt att föreläsa, men också kritik för att föreläsningsinnehållet var lite väl tunt och att det därför var mer givande att gå på övningarna.
Laborationerna fick ett relativt högt betyg, 3,5, jämfört med andra laborationer av samma typ (datorlabbar med MATLAB). Det fåtal som hade kommenterat laborationerna speciellt tyckte att de var lärorika och givande. Om detta beror på att laborationerna i sig var bra eller att det noggranna labbprovet tvingade teknologerna att förbereda sig ordentligt är svårt att säga, men det är värt att undersöka.
Kurslitteraturen, skriven av föreläsaren Ulf Körner, fick få kommentarer och ett normalhögt betyg, 3,3. Ett konkret förslag var att låta de mer matematiska kapitlena innehålla referenser till litteraturen till de relaterade matematikkurserna.
Den traditionella examinationen i form av en salstentamen bedömdes ha motsvarat kursinnehållet väl. Det var dock många som valt att inte ange något på det här momentet, varför vikten av genomsnittsbetyget 3,6 kan diskuteras. Nästan samtliga som valt att kommentera tentanmen speciellt -- förvisso ett fåtal -- tyckte att den var väl svår jämfört med extentorna.
Kursen verkar i allmänhet ha uppfattats positivt utan att utmärka sig på något sätt. Det kan vara värt att överväga huruvida föreläsningarna ska innehålla mer stoff, med risk för att de blir för tunga. Laborationernas nuvarande utformning bör behållas.
Det bör dock påpekas att kursen utvärderades en väldigt lång tid efter att den slutfördes och att det därför bara var två tredjedelar som valde att utvärdera kursen.
2001-10-17 kl 01.04 | srd@dsek.lth.se |