Sammanställningen gjord av Magnus Bäck 1999-02-11.
Deltagande i kursen utöver obligatoriska moment bedömdes till 3,8. Nästan hälften av materialet utgjordes av fyror.
Medelbetyget var 3,3, men då hade nästan en femtedel markerat (Inget)" vilket antagligen beror på att några övningar i traditionell mening inte ingick i kursen.
De flesta ansåg att föreläsaren gjorde ett bra eller mycket bra jobb som föreläsare, men flera tyckte också att han var -- eller försökte vara -- lite för "hipp" och "klatschig". Gästföreläsaren uppskattades. Medelbetyg 3,9.
Några laborationer eller fältstudier ingick inte i kursen, varför majoriteten valt att inte sätta något betyg.
Kurslitteraturen delades ut i form av lösblad allteftersom kursen fortgick, vilket några kommenterade. En tyckte att en lärobok med ö vningar hade varit bra. Betyget 2,4 gavs, men då hade nära en tredjedel valt att inte lämna något svar.
Här gavs väldigt blandade omdömen. Många tyckte att kursen var helt onödig och att man inte lärde sig något nytt, medan ungefär lika många tyckte att den var både intressant och lärorik. Hela kursen gavs medelbetyget 3,5.
En väldigt vanlig åsikt var att kursen behandlade lite för många ämnen och därmed förlorade i djup. Flera tyckte även att ambitionsnivån var för låg och att det kändes mer som en gymnasiekurs. Exemplena från näringslivet uppskattades dock, och en tyckte att det borde varit ännu fler.
Möjligheterna att påverka kursens innehåll och sitt val av ämne för inlämningsuppgiften kommenterades i positiva ordalag.
Att kursen lades i läsperiod 1 tyckte många var positivt, dels för att det då lämnas tid åt nollningens många aktiviteter och dels för att många moment är nyttiga att ha med sig redan från början.
Alla som svarade var eniga om att det var bra att det inte ingick någon tentamen i kursen eftersom en sådan skulle bli svår att utforma. De flesta tyckte att de muntliga och skriftliga redovisningarna var en bra tillämpning av det som gåtts igenom på föreläsningarna.
Flera tyckte att kravet för godkänt var för lågt och att fler betygsnivåer borde införas.
Medelbetyget för examinationen var 3,5. Spridningen var liten, och nästan alla hade gett betyget tre eller fyra. En femtedel valde att inte sätta något betyg.
2002-07-05 kl 14.49 | srd@dsek.lth.se |