Sammanställningen gjord av Jan Karlsson 2000-10-24.
Av totalt 103 teknologer valde 80 att utvärdera kursen.
Kursen var en utpräglad projektkurs med inledande föreläsningar. De flesta deltog i det mesta på kursen. Projektet krävde ett högt engagemang för att inte resten av gruppen skulle bli lidande. Poängtalet blev 4,1.
Föreläsningarna och då speciellt de innan projektet ur Sommervilles bok av Jan Boman fick kritik för att inte tillföra något konkret till kursen samt allmänt vara tråkiga. Jan Boman nämns i fler textsvar som att vara en dålig pedagog. Bland textsvaren kan nämnas: Föreläsningarna och boken hade i stor del allt för abstrakt och teoretiskt innehåll", "Mer tid kunde ha ägnats åt att diskutera projektet på föreläsningarna" och "Föreläsningarna blir lätt lite flytande i det här ämnet men det är inte så mycket man kan göra åt det". Poängtalet för föreläsningarna blev 2,1 och där gav hela 25% av de svarande det lägsta vitsordet 1. Standardavvikelsen blev 0,9.
Kurslitteraturen fick mycket dåligt omdöme i textsvaren. Boken ansågs vara för tjatig och ta upp självklarheter som inte alls har med kursen att göra. "Boken hade inte så mycket med kursen att göra förutom att där stod vilka punkter som skulle finnas med i rapporterna." Kurslitteraturen fick betyget 2,1 med inga 5:or och 3 st 4:or. Standardavvikelsen var även här 0,9.
En tenta i vanlig mening saknades och utgjordes istället av en inlämningsuppgift samt tidrapportering varför de flesta studenterna valt att inte sätta något specifikt betyg.
Projektet under kursen uppskattades. Bland kommentarerna kan nämnas Den helt klart mest värdefulla kursen man läst hittils på LTH", "En rolig och utmanande projektuppgift som inte var omöjlig att lösa", projektuppgiften var väldigt trevlig och täckte in många intressanta delar", "En mycket intressant kurs där man fick omsätta det man lärt sig i teorin i OMD i praktiken".
Arbetet i grupp i ett verkligt projekt sågs av de flesta som en mycket givande erfarenhet. "Projektet utgjorde en kanonbra kurs, där man inte bara lärde sig programvaruutvecklig utan också mycket progrmmering och framför allt hur man arbetar i projekt".
Poängtalet (3 p) var i fler studenters mening alldeles för lågt i förhållande till arbetsinsatsen. Programmet Teamware fick en del kritik för att vara knöligt att arbeta med.
Generellt sett ogillades föreläsningarna och kurslitteraturen starkt medan projektet var något som de allra flesta ansåg vara mycket intressant och bra. Helhetsbetyget för kursen blev 3,3.
2000-11-30 kl 02.04 | srd@dsek.lth.se |