Sammanställningen gjord av Ulrika Häll 1999-06-13.
Deltagandet i kursen, förutom de obligatoriska momenten, fick medelbetyget 3,61. De flesta satte här betyget 4.
Medelbetyget hamnade på 2,75. Övningsgrupperna upplevs som alldeles för stora, med för få övningsledare. Några tycker att övningsledarna var dåligt fö rberedda. En person skriver att man kunde få vänta 20 minuter på att få hjälp.
Föreläsningarna får betyget 2,88. De kommentarer som ges angående förelä saren (Nina Reistad) är emellertid positiva. Hon upplevs som engagerad, och hennes försök att göra föreläsningarna intressanta uppskattas. En allmän uppfattning tycks vara att föreläsningarna inte gav mycket hjälp till ö vningarna. Flera personer beklagar också att de svåraste delarna i varje kapitel inte hanns med på föreläsningarna.
Laborationerna upplevs av flera studenter som dåligt planerade. Vissa tycker att de gavs för lite tid, så att de inte hann bli färdiga. Medelbetyget ligger h är på 2,80. En student skriver: "Ibland fick man vänta lång tid på att få hjä lp/instrument vilket gjorde att resultaten på laborationen blev lidande."
En vanlig åsikt är att alldeles för många inlämningsuppgifter och laborationer kom i slutet av läsperioden.
Flera studenter saknar en ordentlig genomgång av Matlab, eftersom de inte anv änt programmet tidigare. En person skriver att enkla uppgifter som kunde gjorts på ett par timmar, tog flera dagar, bara för att man inte kunde hantera programmet.
Kurslitteraturen får ett lågt medelbetyg, på 2,13. De allra flesta kommentarer i utvärderingen har handlat om litteraturen. 30 personer har skrivit något om denna, och de är med klar majoritet negativa. Den vanligast fö rekomamnde kritiken gäller att boken saknar facit, och att det är opraktiskt att ha facit utlagt på nätet, eftersom det då blir svårt att studera på egen hand utan tillgång till dator. Det klagas också på att boken innehåller alldeles för många stavfel och sakfel. Den saknade även sammanfattningar och register. En student konstaterar att "Boken förtjänar ett bättre betyg men kä nns dåligt genomarbetad".
Kursen fick medelbetyget 2,52. Av kommentarerna att döma, var det den dåliga planeringen, samt kurslitteraturen som drog ner omdömet. Ett par studenter saknar en "röd tråd". Flera påpekar också att hela kursen verkar dåligt fö rberedd och ger ett slarvigt intryck.
Tentamen får ett högre medelbetyg än de andra delarna, nämligen 3,58. De flesta kommentarer i anslutning till examinationen är positiva.
2002-04-24 kl 01.57 | srd@dsek.lth.se |