Sammanställningen gjord av Magnus Bäck 2000-02-23.
Av totalt 119 teknologer valde 96 att utvärdera kursen.
Teknologerna bedömde sitt deltagande till i genomsnitt 3,8, där 5 avser deltagande i alla moment som inte är obligatoriska och 1 innebär totalt uteblivande. Spridningen var ganska stor, men de flesta hade satt 4 eller 5.
Övningarna fick det genomsnittliga betyget 3,4 vilket var oväntat lågt om man läser textkommentarerna. Övningsledaren Stefan Höst fick mycket goda omdömen av många; flera skrev att det var på hans övningar som man lärde sig något och att de var anledningen till att de klarade kursen. Spridningen var rätt stor vilket förmodligen kan förklaras av att de olika övningsledarna fick olika bra betyg.
Föreläsningarna fick genomgående dåliga omdömen vilket avspeglar sig i det väldigt låga betyget 2,2. Ettor och tvåor dominerade klart. Föreläsaren fick mycket kritik för att han bara följde kurslitteraturen rätt av och många tyckte att föreläsningarna därför inte gav något utan att man i stället kunde läsa litteraturen hemma.
Laborationerna kritiserades hårt för de jobbiga förberedelserna vars beräknade tidsåtgång sågs som orimlig. Flera tyckte dock att labbarna var väldigt givande och roliga när man väl gjorde dem. Betyget blev därför medelgoda 3,2. Spridningen var dock väldigt stor varför man kanske ska ta betygsättningen med en liten nypa salt---det var trots allt många ettor och tvåor.
WinKey-laborationen kritiserades hårt och omdömen som "skämt", "totalt onödig", "katastrof" och "horribel upplevelse" haglade tätt.
Handledarna fick en hel del kritik. Flera tyckte att teknologerna inte var tillräckligt kunniga; en skriver t.ex. "Jag tycker inte att man kan säga att 'Jag vet inte hur man gör, det var ett år sen jag läste denna kursen' när man är betald labbhandledare, nej tvinga dem att repetera, för det var många inte hade en aning om hur det fungerade." Några av de äldre handledarna från tekniska gruppen fick kritik för att de var ohjälpsamma och "totalt omöjliga att kommunicera med".
Kurslitteraturen fick genomgående dåliga omdömen vilket avspeglade sig i det mycket låga genomsnittsbetyget 1,9. Teknologerna var eniga och det utdelades totalt bara en enda femma och bara en handfull fyror. Kritiken bestod i att den inte var färdig utan delades ut efter hand samt att den när den väl delats ut innehöll alltför många tryckfel. Många tyckte också att den var för komplex och tungläst med för mycket tonvikt på teorin.
De flesta var överens om att tentamen väl motsvarande kursens innehåll. Medelbetyget var 3,7 med endast ett fåtal lägre betyg. Flera tyckte att tentan var för lätt men att den ändå täckte in de områden som berörts i kursen och att laborationerna var såpass jobbiga att det var lämpligt med en relativt lätt tenta.
Som helhet fick kursen medelbetyget 2,9. Nästan alla verkar ha tyckt att kursen var ganska medelmåttig då det var väldigt få som givit det högsta eller det lägsta betyget.
En mycket vanlig kommentar var att det inte fanns någon som helst koppling mellan föreläsningar, övningar och laborationer. Någa tyckte att laborationerna förutsatta kunskaper som man inte kunde inhämta på föreläsningarna, vilket ytterligare försvårade de redan jobbiga förberedelserna.
Utvärderingen hade anmärkningsvärt många och långa kommentarer och det var ytterst få som valt att inte utvärdera eller ge betyg på de olika momenten.
2000-03-01 kl 10.43 | srd@dsek.lth.se |