Sammanställningen gjord av Caroline Einarsson 1999-11-30.
Av totalt 79 teknologer valde 69 att utvärdera kursen.
Medelnärvaron är mycket hög, 3,9. 25 kursdeltagare bedömmer sin närvaro som en femma, medan summan av deltagare som bedömmer sin närvaro som inget, etta eller tvåa är 12.
Övningarna får den höga medelpoängen av 4,1. Många anser övningarna helt avgörande för deras förståelse av kursen. Övningsledarna får överlag mycket goda omdömen. Övningsboken får även den ett gott betyg. Det enda det klagas över är att för liten del av övningstiden avsätts för egna räkningar.
Föreläsaren anses av många vara en god pedagog, alltid välförberedd och föreläsningarna är väl tidsdisponerade, tydliga och genomtänkta. Det enda som det klagas på är att handstilen är en aning svårläst och medelbetyget blir 4,3.
Laborationerna får över lag lägre betyg, medlet ligger på 3,4. Det klagas på att laborationerna är för svåra, att labhandledarna i vissa fall är oengagerade och att materialet till vissa laborationer gås igenom för sent. Laborationerna anses dock ge en viss djupare förståelse av kursinnehållet.
Nästan alla kommentarer kring kurslitteraturen rör det faktum att kursen har två alternativa kursböcker. Detta anses dåligt eftersom kursen därmed i låg grad hänger samman med strukturen och innehållet i boken, varpå föreläsningar och övningar är nödvändiga att gå på för att förstå kursinnehållet, medan kurslitteraturen inte går att använda för självstudier, utan mest fyller funktionen av en uppslagsbok. Åströms bok anses vara den som har mest innehåll, men den anses även mer svårläst än Glad och Ljung. Den senare anses däremot vara alltför tunn och ostrukturerad och saknar flera av de begrepp som används under kursen. Däremot anses övningsboken vara bra och kurslitteraturen som helhet får medelbetyget 2,7.
Åsikterna i kommentarerna kring tentan varierar i hög grad. Medelbetyget är 3,7. Det kommenteras att det kopieras upp för få tentor, vilket får till följd att några får vänta en stund på att få börja tentera. Rättningen kritiseras, det borde vara bättre kommentarer till rättningen, samt bestämt antal poäng på varje uppgift och på tentan som helhet. Flera tycker att det är en klurig tenta, som skiljer sig mycket från ex-tentorna, medan andra anser den precis lagom svår, bra och med innehåll som väl motsvarar kursinnehållet. En kommenterar att tentan faktiskt i alltför hög grad motsvarar kursinnehållet, dvs den är alltför detaljerad och omfattande.
Som helhet får kursen bra betyg, medlet ligger på 4,1 och detta beror enligt kommentarerna i hög grad på föreläsaren och övningsledarna. Kommentarer som 'den bästa kurs jag läst på länge' är vanliga och nästan alla kommentarer är positiva. Det som är mindre bra är laborationerna samt, framför allt, den dubbla och inte särskilt uppskattade kurslitteraturen.
2001-02-20 kl 23.19 | srd@dsek.lth.se |