Sammanställningen gjord av Simon Wext 1999-10-06.
Av totalt 77 teknologer valde 53 att utvärdera kursen.
Deltagandet i kursen var normalt för kursen, medel var 3.16 vilket innebär att en ganska stor grupp är selektiv vad det gäller de lärarledda studierna, främst övningstillfällena.
Övningarna har fått ett något positivt betyg, 3.44 med standardavvikelsen 0.92 med en klar majoritet i intervallet 3-4. Det är dock en stor grupp (drygt 1/5) som har valt att inte kommentera övningarna, vilket tyder på att de endast närvarat vid ett fåtal eller rent av inga övningstillfällen. Kursutvärderaren har tyvärr ingen känsla för om detta beror på att övningarna ansågs dåliga, överflödiga eller om något annat har spelat in. I kommentarerna har flera positiva synpunkter framförts och inga negativa.
Föreläsningarna uppfattas som OK av de flesta, medle ligger på 3.04 med en klar majoritet på betyget 3 (4/9) Kommentarerna uppvisar spridda synpunkter vilket dock inte speglas i standardavvikelsen (0.95)
Laborationerna har inte uppfattats som givande, betyget är 2.08 (standardavvikelse 0.82) och ingen har gett betyget 5. Kommentarerna ger ett unisont intryck, nämligen att laborationerna är för hårt styrda, att de enbart gick ut på att exekvera ett stort antal färdiggjorda program och anteckna resultatet. "Det är bara att skriva in det fetstilta i labbhandledningen i Matlab för att bli godtjänd" anger en som deltagit i alla moment i kursen. Flera efterlyser lättare uppgifter där man själva får implementera de grundläggande funktionerna.
Kursutvärderaren förmodar att laborationernas utformning är ett försök att införa mer moment som visar tillämpningar av statisktiken i syfte att öka studenternas motivation för kursen. Detta är i högsta grad lovvärt och uppmuntras starkt av SRD. Det står dock klart att det inte har fungerat nöjaktigt i den form som provats i årets kurs (ingen gav betyget fem till laborationerna). Kursutvärderaren har dock i färskt minne att både den kursansvarige för Stokastiska processer (FMS 041) och en lektor inblandad i kursen Programvauutveckling individuell processförbättring (ETS 090) har försäkrat studenterna om att de kommer att lära sig "matstaten" i deras kurs. Detta är anmärkningsvärt med tanke på att Matematisk statistik är "Rekommenderad förkunskap" till båda dessa kurser. Är det möjligen så att behovet av kunskap i matematisk statistik är så stort att det inte går att tillgodogöra sig tillräckligt djup i dagens kurs? Är det djup som man förväntas uppnå inom den matematiska statistiken nödvändig? Är det möjligen så att grundkursen i matematisk statisktik böra fokusera mer på verklig förståelse av de viktigaste och mest grundläggande begreppen och lämna resten hädan till tillämningskurserna?
Kurslitteraturen får betyget 3.22, bland textkommentarerna återfinns dock övervägande negativa synpunkter som att det var svårt att följa den röda tråden genom böckerna.
Examinationen har medelbetyget 3.36, det var dock ganska många (1/5) som inte kommenterade examinationen överhuvudtaget.
Kursen som helhet får betyget 3.02 med låg standardavvikelse (0.69). Inga femmor delades ut, vilket förmodligen har sin grund i missnöjet med laborationerna.
1999-11-21 kl 02.31 | srd@dsek.lth.se |