Kursutvärdering

Linjär analys för D (FMA 017 0295)

Sammanställningen gjord av Ulrika Häll 1999-06-13.

Deltagande i kursen

Medelbetyget på kursdeltagandet är 3,55, där lika många studenter gett betyget 3 som betyget 4.

Övningar

Övningarna får medelbetyget 3,18. En student pekar på att de svåra, obligatoriska inlämningsuppgifterna i Komplex analys, gjorde att man kom efter med övningarna. Övningsledarna får överlag positiva kommentarer, som "Utan Viktor som övningsledare hade jag aldrig klarat kurserna" och "Bra ö vningsledare (Sven Spanne)"

Föreläsningar

Här blir medelbetyget 3,08. Kommentarerna är blandade. Vissa menar att förelä sningarna var sövande, medan andra anser att de var bra och pedagogiska.

Laborationer

Laborationerna får ett lågt medelbetyg, på 2,25. Flera personer har frågat sig vad som är meningen med datorlaborationer, medan andra har uppskattas just dem. Några menar att labbarna är alltför omfattande i förhållande till den kunskap som de tillför. En student tycker att laborationerna kändes som bortkastad tid. Laborationerna i Linjär analys får fler positiva kommentarer än de i Komplex analys.

Kurslitteratur

Kurslitteraturen har fått medelbetyget 3,06. En kommentar gäller litteraturens röriga förklaringar, och att den innehåller för få exempel.

Kursen som helhet

Helhetsbetyget ligger på 2,82. En student skriver "Det sämsta man kan göra p å en mattekurs är att blanda den med datorövningar". En kommentar lyder "Känns tråkigt att ge så låga betyg på de här kurserna eftersom tanken bakom verkar god (dvs med inlämningsuppgifter och lättare tenta)". En person talar om "korvstoppningsinlärning". Flera kursdeltagare har kommenterat den dåliga luften i föreläsningssalen.

Examination

Examinationen får medelbetyget 3,16. Många kommentarer gäller inlä mningsuppgifterna, vilka uppfattas som väldigt svåra av flera personer. Andra anser att inlämningsuppgifterna var bra, eftersom de gav bättre chans till godkä nt. De flesta som kommenterat inlämningsuppgifterna, tycker emellertid att de var lite väl många. Vissa fick lägga ner så mycket tid på inlämningsuppgifterna att de inte hann med att räkna annat.

Ett antal studenter tycker att tentan var svår, och några påpekar att man inte lär sig någonting när det bara gäller att plugga in ett antal kontrollfrågor. En student skriver att tentan var väldigt olik de extentor som delats ut.

  [hemsidan] srd@dsek.lth.se