Sammanställningen gjord av Magnus Bäck 2002-09-11.
Av totalt 93 teknologer valde 56 att utvärdera kursen.Den klart vanligaste kommentaren var att folk var missnöjda över föreläsningarna, då speciellt Markovdelen med de danska föreläsarna. Den stationära delens föreläsningar fick dock i viss mån beröm, eller i alla fall omdömet att de var betydligt bättre än den första föreläsningsserien.
Det är dock svårt att utröna om det var föreläsningarna under Markovdelen i sig som var dåliga eller om folk enbart retade sig på språket. En sak som sades, "första föreläsningen knäckte mig, ingen introduktion eller nånting, \ldots", stämmer väl överens med hur det var när kursen gavs för d98 och måste vara enkelt att rätta till.
Föreläsningarna gavs medelbetyget 2,7, vilket är mycket lågt för att vara en kurs i matematik.
Övningarna kommenterades i stort sett inte alls, och fick medelbetyget 3,1. Många valde att inte betygsätta övningarna.
De datorbaserade laborationerna fick medelbetyget 3,1, vilket stämmer mycket väl överens med liknande kurser.
Kurslitteraturen fick det normala medelbetyget 3,2 och kommenterades knappt av någon, förutom ett par som påpekade det fåniga i Markovbokens avsaknad av sidnumrering.
Att Markovdelen examineras med hjälp av inlämningsuppgifter verkar ha uppskattats av alla, men någon tyckte att de tog väl mycket tid i anspråk att lösa.
Den skriftliga tentamen för den stationära delen verkar ha uppfattats som svår. Någon tyckte att "det var bra att tentan var svår med generösa betygsgränser", men å andra sidan finns det då risk att uppgifterna kräver knep och finurligheter som helt stoppar en del redan i början av varje uppgift trots att det är saker som de egentligen kan, vilket är vad någon annan har skrivit.
Man kan med rätta hävda att det är uppgifter med knep som verkligen testar vad folk kan och vad de har förstått av kursen, men då måste även undervisningen fram till tentan förbereda teknologerna på detta -- inte bara i den aktuella kursen utan i alla kurser.
Kursinnehållet verkar ha upplevts som bra och relevant, men kursens utförande får kritik av flera. Detta avspeglas i medelbetyget för kursens utförande, som landar på 2,9.
En av anledningarna till att kursen upplevs som svår kan nog vara att dess syfte och mål inte beskrivs tillräckligt. Markovdelen blir inte tillräckligt bra introducerad, och åtminstone litteraturen för den stationära delen ger alltför få återkopplingar till verkligheten, vilket för många är absolut nödvändigt för en ordentlig förståelse för ämnet. Flera teknologer efterlyste bättre och mer praktiskt tillämpbara exempel under föreläsningarna.
2002-09-11 kl 17.39 | srd@dsek.lth.se |