Kursutvärdering

Objektorienterad modellering och design (EDA 060)

Sammanställningen gjord av Benny Akesson 2001-11-01.

Av totalt 109 teknologer valde 84 att utvärdera kursen.

Deltagande i kursen

Medelbetyget för närvaron blev 3,4. Endast 15 teknologer bedömde sitt deltagande som lägre än tre.

Övningar

Ett häfte med övningar delades ut men kursen innehöll ingen schemalagd övningstid. Ett antal studenter påpekade att detta gjorde att motivationen för att göra övningarna minskade. Många påpekade att inlämningsuppgifterna var bra och att de lärde sig mycket på att göra dessa. Några skrev dock att de tyckte att den sista inlämningsuppgiften var något för omfattande. En teknolog påpekade att det blev jobbigt att arbeta gruppvis då alla inte var motiverade.

Föreläsningar

Föreläsningarna fick ett medelbetyg på 2,8. Några teknologer tyckte att föreläsningarna var tråkiga och oinspirerande. Ett par stundenter skrev att det blev för mycket OH-bilder under föreläsningarna vilket gjorde föreläsningarna sega. Per Holm fick även någon positiv kommentar. "Onödigt att köpa den engelska boken när man har Per Holm som föreläsare".

Laborationer

Medelbetyget blev 3,28. Någon klagade på att Javaklasserna som användes under laborationerna var dåligt skivna och i behov av omarbetning om resultatet skulle vara objektorienterat.

Kurslitteratur

Ett antal studenter tyckte att det var onödigt att köpa den engelska boken då de anser att man klarar sig lika bra med föreläsningsanteckningarna, stenciler och OH-bilder. Enstaka teknologer skrev att de gillade boken och ungefär lika många skrev att de inte gjorde det. Kurslitteraturen fick ett medelbetyg på 2,6.

Examination

Examinationen fick svidande kritik av teknologerna. Många teknologer är överrens om att det sista momentet på tentamen var alldeles för tidskrävande och att formerna måste ses över. Någon skrev dock att den stora uppgiften verkligen testade att man förstått helheten. Ett antal påpekade även att tentan var för svår. Någon föreslog att tentan skulle delas upp i två tillfälle, ett för teori och ett för modellering. En student tyckte att det hade varit bättre om examination hade skett genom inlämningsuppgifter istället.

Kursen som helhet

Några påpekar att kursens innehåll är lite otydligt vilket gör att ordet "flummigt" återkommer på ett par ställen. Ett antal skriver att innehållet i kursen är intressant och att kursen kändes nyttig. Medelbetyget blev 3,0.

  [hemsidan] srd@dsek.lth.se