Sammanställningen gjord av Mirjam Pearson 2001-04-23.
Av totalt 103 teknologer valde 87 att utvärdera kursen.
Medel är 3,7 vilket får anses vara normalt.
Övningarna får betyget 3,2. Flera studenter anser att de varit felplacerade i förhållande till rättningen av inlämningsuppgifterna. Det hade varit bra att kunna diskutera den rättade uppgiften på övningen.
Här blir medelbetyget 4,0. Många studenter skriver att Claus Führer är en mycket bra föreläsare som både inspirerar och bryr sig om studenterna. Några tycker att det kunde räknas fler exempel på tavlan för att underlätta förståelsen. Brist på förberedande läsanvisningar påpekas också.
De flesta studenter verkar anse att de återkommande inlämningsuppgifterna varit lärorika och verkligen fått dem att ta till sig kursinnehållet, samtidigt som de varit en mycket tung arbetsbörda. Några tycker att Matlab är svårt att hantera. En annan kommentar är att man hade behövt mer grundkunskaper innan man gav sig i kast med problemlösningen.
Kurskompendiet får 2,8 som medelbetyg men i textsvaren ges förödande kritik. Svårläst, ostrukturerad och i total avsaknad av exempel är några omdömen. Ett typiskt citat är "kompendiet lyckades skriva enkla saker på det svåraste sättet".
Här blir medelbetyget 3,8. Det ovanliga sättet att tentera med hemuppgift med tillhörande salstenta uppskattades av många. Flera tyckte dock att salstentan inte hade den korrelation med hemuppgiften som utlovats. Det verkar ha rått en viss förvirring om vad det skulle tenteras på. En annan vanlig kritik gällde att man fick ta med sig anteckningar men inte kompendiet. Vissa satte sig helt enkelt att skriva av delar av kompendiet, medan de som ej har för vana att föra föreläsningsanteckningar kände sig förfördelade. En del av den allmänna förvirringen hade kunnat avhjälpas om det funnits extentor tillgängliga.
Kursen får medelbetyget 3,8. De positiva omdömen som fällts gäller i stor grad föreläsaren Claus samt kursinnehållet som anses vara intressant. Det något annorlunda kursupplägget uppskattas också. Den negativa kritiken drabbar främst kurskompendiet, samt den tunga arbetsbördan. Läsperiod 2 verkar ha varit en mycket tung läsperiod där alla kurser haft många obligatoriska moment. Flera studenter klagar över stressrelaterade symptom och vissa menar t.o.m. att man varit tvungen att prioritera bort minst en kurs. Stressen att bli färdig med alla obligatoriska moment går ut över insikten och förståelsen för vad man lär sig. Inlämningsuppgifterna kunde kanske vara mindre omfattande eller färre. Viss kritik riktas även mot att de många olika momenten i kursinnehållet gör att kursen blir ostrukturerad och svår att ta till sig.
2002-05-02 kl 02.39 | srd@dsek.lth.se |