Kursutvärdering

Kommunikations- och presentationsteknik (EDA 315)

Sammanställningen gjord av Daim Aes Sedai 1999-11-23.

Av totalt 124 teknologer valde 113 att utvärdera kursen.

Deltagande i kursen

Närvaron var hög, med ett medel på 4,1. Endast 15 av de svarande bedömde sitt deltagande som lägre än 3.

Övningar

Kursen innehöll inte några övningar i vanlig mening, utan tre enklare hemuppgifter. Medelbetyget var 3,3, men då valde fler än en tredjedel av de svarande att inte sätta något betyg.

Föreläsningar

Deltagarna ansåg att föreläsaren var trevlig och kunnig, och att han gav praktiska tips. Man upplevde att en bra grund byggdes upp. Även avsnittet om IT-juridik uppfattades som positivt.

Flera kommenterade dock att föreläsaren själv inte följde det han lärde ut, och menade att det i en sån här kurs är extra viktigt att föreläsaren föregår med gott exempel.

Medelbetyget var 3,9.

Laborationer

Inga laborationer eller fältstudier ingick i kursen.

Kurslitteratur

Kurslitteraturen bestod av några kompendier, vilka deltagarna själva fick hämta från kursens hemsida. Detta ansågs vara en brist. Betyget blev 2,9, men då hade drygt 40% av de svarande valt att inte betygsätta detta alls.

Examination

Ingen tentamen ingick i kursen. Istället gavs deltagarna ett slumpvis utvalt ämne att fördjupa sig i och redovisa, både muntligen och skriftligen. Några veckor innan dess att den skriftliga redovisningen skulle inlämnas, lämnade alla deltagare in ett utkast, för att få respons på det de dittills skrivit.

Responsen blev väldigt försenad. Rättningen av den slutliga, skriftliga redovisningen, samt en del hemuppgifter, är ännu inte klar.

Medelbetyget var 3,9. En knapp fjärdedel av de svarande valde att inte sätta något betyg.

Kursen som helhet

Överlag gavs mycket positiv kritik. Kursinnehållet upplevdes som nyttigt och givande, och då just att tvingas genomföra en muntlig redovisning.

En vanlig åsikt var att arbetsbelastningen inte motsvarade kursens längd; fördjupningsuppgiften var för omfattande för två poäng. Här tyckte vissa att det kunde räckt med muntlig redovisning. Kursen konkurrerar med tyngre kurser i samma läsperiod.

Mer datarelaterade fördjupningsämnen efterlystes. Några önskade att de fått mer frihet att själva välja ämne.

Man hoppas på återkoppling till denna kurs senare under utbildningen.

Betyget för kursen som helhet blev 3,4.

  [hemsidan] srd@dsek.lth.se