Sammanställningen gjord av Magnus Bäck 2000-10-04.
Av totalt 123 teknologer valde 103 att utvärdera kursen.
Teknologerna bedömde sitt deltagande i icke-obligatoriska moment som relativt högt, men spridningen bland de svarande var här väldigt stor.
Överlag fick föreläsningarna väldigt positiva kommentarer. Detta avspeglar sig dock inte i genomsnittsbetyget, som var medelgoda 3,2. Både Nina och övningsledarna får framför allt goda vitsord för sitt engagemang i kursen och dess studenter.
Allt var i stort sett perfekt. Lärarna ska ha stort tack och beröm för sitt engagemang och förmåga att inspirera och bry sig."
Mycket bra kurs! Någon har tänkt!!! Sådant material måste väl motiveras för studenterna vilket också gjorts." ... "Nina Reistad är dessutom en osedvanligt engagerad lärare som hade full koll på alla studenter och hur det funkade på varenda lab och övningstillfälle. Imponerad!!!"
Föreläsningarna fick dock även kritik. Flera tyckte att tempot var för lågt och att föreläsningarna inte gick in på djupet för att förklara utan mest var en ytlig genomgång av det som stod i boken. Allt stoff som skulle behandlas hanns inte med vilket krävde självstudier av de svårare avsnitten.
Övningarna fick speciellt beröm för placeringen i grupper och de experiment som gjordes. Medelbetyget för övningarna blev också goda 3,5.
Kurslitteraturen är det enskilda område som får mest kritik bland kommentarerna. Den innehöll många småfel och var rörig. Dock verkar det ha uppskattats att den var skriven här i Lund och inte var så amerikansk i sitt sätt; den amerikanska litterturen i Fysik 1 uppskattades inte. Bra sammanfattningar i slutet av varje kapitel efterlystes. Betyget är tämligen meningslöst att nämna eftersom spridningen var så stor; alla fem betygsgraderna fick i stort sett samma svarsfrekvens.
Kursens laborationer fick medelbetyget 3,3. De få skriftliga kommentarer som inkommit var goda och variationen av hur rapporterna skulle skrivas kommenterades positivt.
Beskrivningen av kursens mål verkar inte riktigt gått fram hos teknologerna. Medelbetyget för kursen som helhet var 3,4, vilket är bra för den typen av kurs. Kursens koncept verkar ha gott hem hos de flesta, och flera kommenterade just detta och gav mycket beröm. Några tyckte dock att kursen var onödig för D:are och att det var för mycket miljötjafs", vilket kanske hänger ihop med att målbeskrivningen inte riktigt fungerade.
Tentamen fick mycket gott betyg --- i genomsnitt 3,9 -- för sitt sätt att motsvara kursinnehållet, men flera tyckte också att den var för lätt (vilket kan vara en del av förklaringen till det höga betyget -- de har helt enkelt missuppfattat frågan).
2001-12-15 kl 00.25 | srd@dsek.lth.se |