Sammanställningen gjord av Hans Loo 1999-11-29.
Av totalt 121 teknologer valde 112 att utvärdera kursen.
Deltagandet var högt, med ett medel på hela 4,1. Endast 7 av de svarande bedömde sitt deltagande som lägre än 3.
Övningarna fick överlag positiv kritik och medelbetyget var 3,9. Flera ansåg att övningarna gav mer än själva föreläsningarna och att övningsledarna var pedagogiska och kunniga. Att komma fram till lösningar på egen hand (med visst hjälp) stimulerar till kreativitet.
Flera av deltagarna ansåg att tempot på föreläsningarna var för högt. Samma kommentar ges angående föreläsarens skrivhastighet på tavlan. Många har svårt att hänga med och hinna förstå det föreläsaren skriver. Flera tyckte ändå att föreläsaren var väldigt kompetent men gav smått nonchalanta svar på frågor som ställdes under föreläsningen. Andra ansåg dock att det var lätt att få hjälp om man istället frågade honom mellan föreläsningarna.
Föreläsningarna fick medelbetyget 3,0.
Kurslitteraturen vilken bestod av boken Analys i en variabel (Persson \& Böiers 1990) fick överlag negativ kritik med ett medelbetyg på 2,8. Studenterna ansåg att den var opedagisk som lärobok men fungerar bra att använda som uppslagsverk. Språket är det som av de flesta studenter har haft åsikter om. Matematiken var ofta lättare att förstå än själva texten som beskrev den och flera frågar sig om det istället inte borde varit tvärtom.
Relativt få kommentarer har givits angående lokalerna. Somliga anser att ventilationen (och ev. luftkonditioneringen?) i matteanexet borde ses över. Medelbetyget var i alla fall 3,4.
Flera teknologer ansåg att tentan var svår i förhållande till äldre tentor och uppgifter från övningshäftet. Många av uppgifterna var för många "helt nya" trots ett högt deltagande i kursen. Medelbetyget var 3,55.
Överlag gavs mycket positiv kritik till kursen som helhet och medelbetyget hamnade på 3,4. Flera upplevde den som en fortsättning och påbyggnad av gymansiematematiken och att det just därför var bra att ha den i läsperiod 1.
Betyget för kursen som helhet blev 3,4.
1999-11-30 kl 18.40 | srd@dsek.lth.se |