Sammanställningen gjord av Johan Holmberg och Jacob Gradén 2002-02-14.
Av totalt 103 teknologer valde 89 att utvärdera kursen.
Deltagandet får medelbetyget 3,8. Här finns inget annat att påpeka.
Medelbetyget blir här 3,4. Att programmera för hand, på papper, var inte populärt, och många tycker att det hade varit bättre att lägga mer tid på laborationerna, möjligtvis på bekostnad av övningstiden.
Per Holms föreläsningar får 3,5. En hel del människor anser att man inte behöver både boken och föreläsningarna, eftersom Per Holm håller sig så noga till boken. Dessutom borde Javas egna kodregler följas bättre, vilket skulle underlätta på senare inlämningsuppgifter.
Det samlade betyget blir 3,9. Det här är ganska mycket högre än betyget för övningarna vilket är konsekvent med åsikten att labbarna gav mer. Någon kommentar om att det hade varit bra om grafiska interface hade introducerats tidigare, och mindre tid hade lagts på textorienterade program.
Labbhandledarna har ibland för lite tid, framförallt i vissa grupper, och hinner inte hjälpa alla. Man skulle kunna tänka sig att gruppera studenterna efter förkunskapsnivå och fördela resurserna efter behov på ett mer uttalat sätt.
Studenterna har också lite för litet tid under själva labbarna, och längre labbar, alternativt labbar som går över flera tillfällen, efterfrågas.
3,7 i medelbetyg. Flera kommentarer om att det var alldeles för likt föreläsningarna, men också uppskattande påpekanden om att det gör det lätt att ta igen missade föreläsningar.
Lokalerna hade ett medelbetyg på 3,6, vilket är förvånande högt med tanke på de ganska omfattande klagomål vi har hört på luften i laborationssalarna.
Medelbetyg 3,9. Det kan utan vidare antas att folk uppskattade de två tentorna, eftersom inlämningsuppgifterna har fått högvis med kritik. Någon kommentar om att uppgifterna på kontrollskrivningarna var lite onödigt krångliga, men i allmänhet mer beröm än kritik till tentorna och laborationerna.
Det har varit en hel del tal om inlämningsuppgifterna under kursens gång, och det speglas i utvärderingen. Studenterna är missnöjda med rättningen, med den tid det tar att få tillbaka de rättade rapporterna, med kommentarernas medmänsklighet etc. Kort sagt är rättningen urusel och tillför ingenting.
Ett antal konkreta förslag har presenterats, bland andra följande:
Kursen som helhet lyckades samla på sig ett medelbetyg på 3,8. Man borde kunna ha mer flexibelt system, så att de som redan kan programmera, kan välja att göra mer avancerade uppgifter. Övnings- och laborationsledarna fick mycket beröm för sin hjälpsamhet. Arbetsbördan blev dock lite väl hög på slutet av kursen.
Inlämningsuppgifterna måste gås igenom, och troligen förändras.
2002-04-18 kl 21.53 | srd@dsek.lth.se |