Digitalteknik (EIT 020)
Sammanställningen gjord av Benny Akesson 2002-02-17.
Av totalt 104 teknologer valde 89 att utvärdera kursen. Deltagande i kursen
Deltagandet får medelbetyget 3,7. Övningar
Medelbetyget för övningarna blev 3,4. Flera övningsledare får beröm för sin hjälpsamhet och skicklighet. Några teknologer instämmer inte i detta och anser att övningsledarna var dåliga och oförberedda. De positiva intrycken verkar dock överväga. Ett flertal studenter skriver att de tyckte att de lärde sig en stor del av kursen på övningstimmarna. Någon påpekar att övningsuppgifterna har vaga frågeställningar och är svåra att förstå. Det påpekades att det upplevdes som irriterande att lösningarna inte var konsekventa gällande index på bitarna. Ibland numrerades dessa med början på noll och ibland med början på ett vilket gjorde det besvärligt att rätta sina svar. Föreläsningar
Förläsningarna får medelbetyget 2,4. Många påpekar att föreläsningarna upplevdes som alldeles för teoretiska. Många teknologer tyckte inte att föreläsningarna var så givande men några kopplar detta till att de följer kurslitteraturen som inte var så uppskattad. Några skriver att Stefan Höst gav intryck av att sakna föreläsningsvana medan andra anser att han gjorde ett bra jobb efter förutsättningarna. Omdömet om föreläsaren verkar övervägande positivt. Någon påpekar att det var besvärligt att föreläsaren ofta sparade viktiga detaljer till sist och sedan inte alltid hann med dessa ordentligt. Några teknologer klagar på att föreläsaren skriver för smått på tavlan men skyller detta snarare på lokalen än föreläsaren själv. Laborationer
Laborationerna fick medelbetyget 3,9 vilket är väldigt högt. Ett flertal teknologer påpekar att de lärde sig stora delar av kursen under laborationerna. En student påpekar att labbkursen var det bästa hittils på LTH. Någon skriver att labbarna hade ganska lite att göra med föreläsningarna eftersom laborationerna var väldigt praktiska och föreläsningarna väldigt teoretiska. Det förefaller vara uppskattat att laborationerna är väldigt konkreta, praktiska och kombinerar många moment i kursen. Labbhandledarna får ett antal positiva kommentarer och det har uppfattats som positivt att de var många till antalet. Någon tycker att labbhandledarna borde ha mer kunskaper om Lattice så att de kunde varit mer behjälpliga för de som använde sig av programmet. Många teknologer skriver att föreberedelseuppgifterna ibland upplevdes som väldigt omfattande och tidskrävande.
Kurslitteratur
Teknologerna uttrycker sitt missnöje med kurslitteraturen genom det skrämmande låga medelbetyget 1,7. Endast fyra teknologer gav boken ett betyg på fyra eller fem. Det finns inga positiva textkommentarer om boken men fruktansvärt många negativa synpunkter. Många anser att boken är alldeles för teoretisk och matematisk och att den misslyckas med att göra digitalteknik roligt. Ett flertal teknologer påpekar att bokens engelska är dålig och att det finns irriterande många tryckfel i den. Många påpekar att boken förefaller vara skriven för personer som redan är insatta i ämnet och att den således inte lämpar sig för en inledande kurs. En student anser att det är skamligt och oacceptabelt att intutitionen använder teknologer som försöksdjur på sin egenförfattade litteratur. Lokalerna
Aulan var inte helt uppskattad som föreläsningssal. Medelbetyget blev 3,0. Många påpekar i textkommentarerna att det var svårt att se vad som skrevs på tavlan. Det finns också ett flertal klagomål på att det var alldeles för kallt i salen. Någon klagar på att salen har för dålig akustik. Examination
Medelbetyget för examinationen blev låga 2,1. Många teknologer var missnöjda med att tentamen var alldeles för teoretisk och att den inte liknade extentorna. Många uttryckte sitt missnöje över att säker/osäker-frågan försvunnit. Flera teknologer är irriterade över att uppgiften om skiftregister var lurig och svår att förstå. Ett antal teknologer anser att rättarna varit väldigt snälla och tror att detta ökat genomsläppet en hel del. Några uttrycker dock missnöje med detta eftersom vissa teknologer tydligen fått delpoäng för lösningar som varit väldigt tveksamma. Kursen som helhet
Kursens utförande som helhet får medelbetyget 2,6 vilket inte är helt lyckat. Ett flertal teknologer är missnöjda med blandningen av svenska och engelska i kursen. OH-bilder, kurslitteratur och övningsuppgifter har varit på engelska men föreläsningar och labbhandledning på svenska. Några anser att detta försvårat kursen. Kursens sammanhang
Ett flertal teknologer påpekar att den första läsperioden var väldigt jobbig p.g.a. intensiv schemaläggning men att det blev bättre i den andra. Någon skriver att kravet på förkunskaper är helt rätt men att boken inte lämpar sig för de efterfrågade förkunskaperna.