Sammanställningen gjord av Benny Åkesson 2001-11-01.
Av totalt 110 teknologer valde 98 att utvärdera kursen.
Medelbetyget för närvaron blev 3,1.
Kursen hade inga regelrätta övningar varför de flesta avstod från att betygsätta detta moment.
Det råder delade meningar om föreläsningarna. Ett antal teknologer tyckte att dessa var bra, konkreta och intressanta. Några teknologer blev irriterade på att föreläsaren inte själv följde de riktlinjer för en presentation som lärdes ut på föreläsningarna. Några beskriver kursinnehållet som fattigt och en stundent föreslår att mer tid läggs på att gå igenom vad en rapport ska innehålla och om hur man genomför en granskning. Ett flertal studenter var kritiska mot att det var svårt att få tag på föreläsaren och understryker att det hade varit bättre med en föreläsare på plats.
Någon berömde särskilt gästföreläsaren som berättade om etik medan de andra föreläsarna i LP3 framställdes som ointressanta och osakliga. Föreläsningarna fick ett medelbetyg på 2,5.
Kursen hade inga laborationer.
Studenterna var väldigt missnöjda med kurslitteraturen. Kurslitteraturen beskrivs som minimal och bristfällig. De stenciler och kompendier som delades ut var dåliga och ointressanta. En student skrev att det saknades ett kompendium i Presentationsteknik då ett sådant skulle ha längre livslängd än föreläsningsanteckningarna. Några studenter blev irriterade över att instutitionen tog betalt för de dåligt genomarbetade stencilerna. Kurslitteraturen fick medelbetyget 1,8 vilket är väldigt lågt.
Många teknologer var nöjda med att examinationen bestod av muntliga och skriftliga redovisningar då detta är precis vad kursen går ut på. Några framhöll särskilt att det var lärorikt och intressant att hålla det muntliga föredraget. En teknolog tyckte att det var aningen magstarkt att be om två ganska krävande rapporter i samma kurs. Några skrev att det vara svårt att veta vad man skulle skriva om samt att det var svårt att veta hur arbetet skulle bedömas. Ett par teknologer kritiserade att det var oklart hur det skulle fungera med inlämning och granskning av rapporter i LP3.
Kursens utförande som helhet fick medelbetyget 2,0 vilket är skrämmande lågt. Kursens organisation får väldigt många kritiska kommentarer och kursen beskrivs som spretig, rörig, oorganiserad. Många teknologer uttryckte sitt missnöje med att det tog lång tid att få respons på sina arbeten. Några teknologer understryker att de fortfarande inte fått tillbaka sina arbeten trots att de lämnat in dem två gånger. Ett flertal teknologer tycker att både föreläsaren och kursansvarig borde bytas ut. Några teknologer skriver att det är dåligt att samma problem förekom på kursen nu som för tre år sedan.
2002-09-02 kl 00.40 | srd@dsek.lth.se |