Kursutvärdering

Elektronik (ETI 190/0301)

Sammanställningen gjord av Benny Akesson 2001-10-17.

Av totalt 103 teknologer valde 88 att utvärdera kursen.

Deltagande i kursen

Medelbetyget för närvaron blev 3,7 vilket får betraktas som relativt högt. 80\% av de som svarat på frågan betygsatte sin närvaro som tre eller bättre.

Övningar

Övningarna fick medelbetyget 3,1. Flera teknologer påpekade att övningarna ibland kom före de tillhörande föreläsningarna vilket upplevdes som väldigt irriterande. Någon skrev att det vore bättre med fler övningstimmar under LP3 eftersom tyngdpunkten ligger på teori då. En kursdeltagare ansåg att det var stor skillnad mellan kvaliteten på övningstimmarna beroende på de olika övningsledarna. Övningsledaren Peter Almers får ett antal positiva kommentarer. Övningarna i exempelsamlingen beskrivs som för svåra.

Föreläsningar

Medelbetyget på föreläsningarna var 2,4 vilket är lågt. Många skrev att föreläsningarna kom i konstig ordning vilket försvårade inlärningen. Någon påpekade att det var trevligt med variation på föreläsarna men många teknologer var irriterade på att dessa var dåligt samordnade och inte hade koll på vad de andra sagt eller gjort. En kursdeltagare skriver att det var förvirrande med blandningen av analog- och digital elektronik i början. Det är bra att det oftast delades ut föreläsningar men många teknologer ansåg att dessa var för dåliga.

Laborationer

Inte heller laborationerna var helt populära vilket visas genom medelbetyget 2,4. Några teknologer tyckte att det saknades tydliga kopplingar till föreläsningarna. Många skriver att förberedelserna till laborationerna tog alldeles för lång tid och att labbhandledningen innehöll mycket felaktigheter. Ett antal kursdeltagare tyckte att laborationerna var för svåra och att det var bekymmer att hinna göra klart allt under labbpasset. Några teknologer skriver att laborationerna var alldeles för svåra och att labbhandledarna hade svårt att få vissa moment att fungera. Laborationerna fick dock några positiva kommentarer.

Kurslitteratur

Många teknologer var missnöjda med kurslitteraturen som fick låga 2,0 i snitt. Många kursdeltagare har beskrivit Gunnar Petersons bok Elektriska nät som urusel då den är hårdkokt, matematisk och svår att förstå. Den amerikanska boken av Floyd och Buchla får godkänt av ett flertal och beskrivs av några som riktigt bra. Ett antal teknologer påpekar att det kunde vara bra med ett kompendium som kompletterar böckerna.

Examination

Examinationen, som var en skriftlig tentamen, fick genomsnittsbetyget 3,5 vilket är ganska bra. Ett antal teknologer skriver att de tycker att innehållet på tentan väl motsvarade kursinnehållet. Någon påpekar att omtentan till den första delen var betydligt lättare än den första och tycker att detta ger intrycket av att vara ett försök att öka kursens genomströmning. En annan teknolog anser att bedömningen av tentorna var alldeles för snäll.

Kursen som helhet

Som helhet får kursen medelbetyget 2,1. Många teknologer påpekade att upplägget var rörigt och att det saknades tydlig planering om vad som skulle göras. Det är dock många som påpekat att den andra delen av kursen var betydligt bättre än den första. Någon påpekar att kursen borde ha en tydligare centralgestalt för att förhindra att beslut bollas fram och tillbaka mellan de olika föreläsarna.

  [hemsidan] srd@dsek.lth.se