Tid: | Måndagen den 26 januari 2004 klockan 17.15.. |
Plats: | RåsenbaD, iDét |
Eftersom vi kommer att vara samlade, hela styrelsen, strax efter klockan 15, så räknar jag ganska kallt med att de flesta av oss kommer att hålla sig i närheten av iDét därefter (även om det inte på något sätt är ett krav). Om det blir på ett ungefär så, så föreslår jag att vi inleder mötet med att äta mat och diskutera lite allmänt, och därefter tar vi oss an själva beslutsfattandet. Vi börjar äta 17.15.prickprick (senast), och OFMÖ går av stapeln direkt efter maten.
Ordförande tänker Förklara Mötet Avslutat senast klockan 21, som utlovat på senaste mötet. Efter en snabb glutt på dagordningen inser den uppmärksamme läsaren genast att vi har djävligt ont om tid. Så mycket som möjligt av all diskussion måste äga rum på styrelselistan om vi ska hinna med det här ordentligt. Se till att ha läst dagordningen och kommentarerna (alltså det här dokumentet) i förväg, och likaså alla bilagor. Tveken icke, fråågor att stella, om ni undrar någonting. Jag kan alla svar. (Detta kan den intresserade läsaren bevisa på sin fritid.)
På vårt första möte satt vi länge inne i styrelserummet. Jag föreslår att vi redan i förväg schemalägger tio minuters (00h 10m 00s) paus omkring klockan halv åtta, för att rensa huvudet.
Om vi är lite realistiska i tidsuppskattningen, så kommer vi att kunna jobba effektivt från 17.30 till 21.00. Dra ifrån en halvtimme av olika anledningar, så har vi tre timmars konkret arbete. Antag att vi lägger maximalt en kvart på att ta oss igenom punkterna 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 30, 31. Då har vi 2h 45 minuter, eller totalt 165 minuter, att fördela på 22 punkter. 165 / 22 blir 7.5, och jag föreslår att vi avrundar nedåt, så att vi behandlar varje punkt i maximalt 300 sekunder (fem minuter). Om vi överskrider den tidsgränsen på någon fråga, så bordläggs den frågan automatiskt till sist på mötet, och så tar vi upp den igen, när vi har klarat av allting annat.
Om ingen skriker väldigt, väldigt högljutt, så blir det korv med bröd, potatismos och grönsaker. Och (det känns fånigt att skriva det här, men jag vet hur ofta jag själv är helt utan kontanter) ta med en tia.
Om vi lyckas bli färdiga med hela mötet före klockan 21, så lovar jag att personligen bjuda hela styrelsen på glass!
Lund, dag som ovan
Jacob Gradén
Ordförande, D-sektionen
Ärende | Åtgärd | Bilaga | |
---|---|---|---|
§1 | OFMÖ | ||
§2 | Tid och sätt | ||
§3 | Adjungeringar | ||
§4 | Föredragningslista | ||
§5 | Föregående mötes protokoll | ||
§6 | Beslutsuppföljning | Bilaga 1 | |
§7 | Meddelanden | Information | |
§8 | Posthämtningsregler | Beslut | |
§9 | Städveckor för styrelserummet | Beslut | Bilaga 2 |
§10 | Ansökan om medlemskap: Marie Hådén | Beslut | |
§11 | Mästeriinterna möten, datum | Beslut | |
§12 | Traxlås till iDét | Beslut / delegering | |
§13 | Biljardbord | Diskussion / delegering | |
§14 | TP-kontakter uppåt väggarna | Beslut / delegering | |
§15 | Nyckeluppmärkning | Beslut | |
§16 | Telefonregler | Diskussion / beslut | |
§17 | Regler för utlåning av iDét | Beslut | Bilaga 3 |
§18 | iDét-uppfräschning | Beslut / delegering | |
§19 | Diskmaskin i fulförrådet | Beslut | |
§20 | Rutiner för köket | Diskussion / delegering | |
§21 | Permanent alkoholtillstånd | Beslut / delegering | |
§22 | Flagghissning / ansvarsfördelning | Diskussion / beslut | |
§23 | Nödutgångsdörren | Beslut | |
§24 | Dimma | Diskussion / beslut | Bilaga 4 |
§25 | Modernisering / förenkling av George | Beslut / delegering | |
§26 | MP3-arkivet (sortering, spellistor) | Beslut / delegering | |
§27 | Reglementet / funktionärer | Diskussion / delegering | Bilaga 5 |
§28 | Ansvarsområden mellan mästare | Diskussion / delegering | |
§29 | D-shopen, organisationsförändring | Beslut | |
§30 | Övrigt | Diskussion / beslut | |
§31 | OFMA |
§8 Posthämtningsregler: Snabb punkt. Jag föreslår att vi rent formellt bestämmer oss för följande:
§9 Städveckor för styrelserummet: Snabb punkt. Jag föreslår att vi rent formellt bestämmer att schemat i Bilaga 2 skall följas.
§10 Ansökan om medlemskap: Marie Hådén: Snabb punkt. Jag föreslår
§11 Mästeriinterna möten, datum: De mästerier som inte redan har bestämt datum för mästerimöten (eller rentav redan haft möten) bör inför styrelsemötet ha tänkt igenom när sådana möten ska hållas. På styrelsemötet skriver vi alla sedan ned dessa datum, så att de inte kolliderar med varandra. Vissa personer är ju aktiva inom flera mästerier.
§12 Traxlås till iDét: Snabb punkt. Den säkerhet som nyckelsystemet ger är inte perfekt. Det vore bättre om man bara kunde komma in i iDét (när det är låst) genom att använda ett kortsystem, till exempel husets Trax-system. Jag föreslår
§13 Biljardbord: Källarmästaren har föreslagit att sektionen ska försöka sälja den stora soffan i Shäraton, och använda pengarna till att köpa in ett biljardbord. Jag föreslår
§14 TP-kontakter uppåt väggarna: Snabb punkt. Källarmästaren har föreslagit att det ska sättas upp TP-uttag längs väggarna i iDét, som ett komplement till radiolanet. Jag föreslår
§15 Nyckeluppmärkning: Redan före inbrottet visste vi att det finns nycklar på drift. Källarmästaren har föreslagit att varenda nyckel som går till ett viktigare lås på sektionen skall samlas in och märkas med ett unikt nummer, så att man alltid kan spåra vilken väg en nyckel har vandrat, om den kommer vilse. Jag föreslår
§16 Telefonregler: Snabb punkt. Eftersom det ibland är väldigt dyrt att ringa från mobiltelefon, och betydligt billigare att låna sektionens telefon för privata samtal, gör folk ibland detta. Tidigare har en liten burk benämnd "Telefonkassa" stått bredvid telefonen. Jag föreslår
§17 Regler för utlåning av iDét: Det har en gång i tiden antagits regler för utlåning / uthyrning av iDét (Bilaga 3). Jag föreslår
§18 iDét-uppfräschning: På shiphtet kom det fram att hela styrelsen tycker att iDét skulle kunna vara bättre. Detta är naturligt, då iDét är en mycket central del av sektionen, som tidvis har varit väldigt stökig, och dessutom - let's face it - är en källarlokal. För att få till stånd en förbättring i lokalen, föreslår jag
§19 Diskmaskin i fulförrådet: Snabb punkt. Det står en diskmaskin i fulförrådet, som vi för närvarande inte vet någonting om. Om den funkar bör den flyttas från fulförrådet till köket, och om den inte funkar, bör den slängas, eller möjligen repareras. Jag föreslår
§20 Rutiner för köket: Snabb punkt. Köket misshandlas ofta. För att undvika detta, bör cafét och sexet ta fram en lista över hur köket ska skötas, vad som händer om det inte sköts, hur vi ska få folk att sköta det på rätt sätt, med mera. Jag föreslår
§21 Permanent alkoholtillstånd: Snabb punkt. Det är väl ingen som har någonting att invända mot att vi får sälja alkohol när vi vill utan att först söka dyra temporära tillstånd? Tänkte väl det. :-)
Jag föreslår
§22 Flagghissning / ansvarsfördelning: Snabb punkt. Vi har sedan länge en flagga, som man kan hissa i tid och otid. Det är både tid och otid när fest nalkas. Ansvaret för hissning av denna har tidigare legat på källarmästaren, men ingen minns längre när flaggan senast hissades. Jag föreslår
§23 Nödutgångsdörren: Delvis framkallat av inbrottet, så måste vi göra något åt nödutgångsdörren. Jag anser att den dörren är onödig, och föreslår att all användning av den förbjuds, utom under speciella förhållanden, såsom nöd (typ brand eller översvämning i iDét), eller när styrelsen godkänner att den ställs upp (typ utedischo). Rent konkret föreslår jag
§24 Dimma: Dimmastyret har fått ihop ett bra och ganska konkret förslag till hur Dimma 2004 ska kunna genomföras (Bilaga 4). Jag är helt på att ha Dimma i år, och tycker att vi hjälper dem med det vi kan. Alltså föreslår jag
§25 Modernisering / förenkling av George: Snabb punkt. Det finns en hel del personer på sektionen med digitalkameror, och vi kan nog anta att en hel del av dem gärna skulle lägga upp bilder på fotoarkivet, om det bara vore lite enklare. Idealt vore nog att kunna ladda upp bilder över webben, som sedan måste godkännas av någon innan de publiceras. Jag föreslår
§26 MP3-arkivet (sortering, spellistor): Snabb punkt. Eftersom MP3-arkivet är i gräslig oordning och det ofta spelas avskräckande musik under pubbar, så föreslår jag
§27 Reglementet / funktionärer: Snabb punkt. Sektionens reglemente innehåller en väldig massa fel, både redaktionella saker, sådant som borde ha ändrats för att avspegla verkligheten, och direkta dumheter. Specifikt är läget oklart vad gäller funktionärerna - tillsättning, mästeritillhörighet, med mera. Jag föreslår
(Bilaga 5 är början på den här genomgången, men det är inte färdigt. Dels måste resten av reglementet tittas igenom, inte bara funktionärsdelen, och dels bör delar av funktionärsomflyttningarna debatteras av andra än rösterna i ordförandes huvud.)
§28 Ansvarsområden mellan mästare: Snabb punkt. Eftersom det inte alltid är fullständigt uppenbart vem som ansvarar för vad, föreslår jag att någon går igenom vilka saker som riskerar att hamna mellan två eller flera mästares stolar. Jag anser att det här är ett ganska lågprioriterat ärende, som egentligen mest är till för att säkerställa att vi inte missar någonting, och att det av naturliga skäl förmodligen kommer att lösas av sig självt i verkligheten. Icke desto mindre vore det bra att ha ett sådant dokument, och jag föreslår
§29 D-shopen, organisationsförändring: Det är inte egentligen källarmästeriets avdelning att ha hand om försäljning av saker. Nu när ouverallebördan har flyttats direkt till nollningen, återstår av D-shopen egentligen bara en munsbit. Den munsbiten passar bättre under cafémästeriets förtryckande diktatoriska järnhand och allmänna koll på vad syftet med världen egentligen är. Alltså föreslår jag
§30 Övrigt: Mycket snabb punkt. Vi kommer att vara för trötta för att ta upp någonting övrigt. :-)
§31 OFMA: Mötet kommer att avslutas senast klockan 21. Om vi är färdiga före klockan 21, så bjuder jag personligen hela styrelsen på glass eller liknande efterrätt.
2004-01-21 kl 23.40 | propagandam@dsek.lth.se |