En vacker vision och något som alla är överrens om, men det saknas reella förslag på hur utmaningarna ska genomföras.
Kommentar till den sjunde utmaningen: Studierna måste väcka teknologernas intresse under hela utbildningen. Detta är en mycket viktig punkt; studierna behöver en röd tråd, såväl på kursnivå som utbildningen som helhet.
Det är viktigt att förändringarna hinner genomföras ordentligt, provisorium är inte bra. Därför måste också förslagen på tvåans och treans utseende komma snart, så att en ordentlig genomgång och ett stort mått av eftertanke hinns med.
Strukturen med 100 obligatoriska poäng är bra. Kravet på djupkurser innebär en stor förbättring -- teknologen kan inte bli civilingengör utan att ha inhämtat vissa spetskunskaper.
Kommentar till förslaget på struktur för första året:
Om antalet fysikpoäng sjunker kan det, beroende på utformningen av den nya kursen, vara lämpligt att ha en allmän fysik i breddkorgen som ger en bredare fysikalisk allmänbildning samt ger behörighet för de fortsättningskurser i fysik som ges för Teknisk fysik.
Ett alternativ till den andra obligatoriska fysikkursen är att man inför ett alternativobligatorium där man måste välja en av karaktärsgrundkurserna för ett av de andra utbildningsprogrammen vid LTH. Detta hade gett möjlighet att läsa lite fortsättningskurser vid vilket som helst av programmen. Det ger även en vana av att hantera naturvetenskapliga problem, vilket vi anser vara huvudsyftet med den nuvarande fysikkursen.
2002-01-26 kl 01.24 | arkivarie@dsek.lth.se |